Den danske leverandør af skibsmaling m.m., Hempel, forventes at runde 10 milliarder kr. i omsætning i år. En værdig måde at fejre sit 100 års jubilæum. Men samtidig vælger man at gennemføre en ganske drastisk design-ændring.
Manden, der har været med praktisk talt hele vejen, har nemlig måttet lade livet på globaliseringens og ekspansionens alter. Hempels ikoniske logo med sømanden, der maler et skib, er ikke længere dét, der skal tegne koncernen.
”Skipperen var et stærkt logo, men det definerede ikke selskabet længere. Han havde været med os i 99 år, og som jeg siger, så er det vist pensionsalderen. Selv i Danmark,” lød forklaringen fra Hempels Group President og CEO, Pierre-Yves Jullien, til Berlingske.
Hempel er uforandret maling, men til meget mere og andet end skibe. Det omfatter bl.a. også indretning og let industri. Og disse komplette løsninger skal en nyligt lanceret brand-identitet markere.
Den nye identitet er udviklet i samarbejde med det internationale (og i Frankrig grundlagte) designbureau Dragon Rouge, og den blev lanceret som en del af Hempels 100-års jubilæum i Operaen i København 4. juli.
Og den malende sømands afløser? The Hempel Helix er navnet på det nye logo, der ifølge en pressemeddelelse ”symboliserer de dynamiske lag og bevægelser, der opstår, når man blander maling”.
Men et moderne logo kan mere end dét, så det er samtidig ”et symbol på den globale, tætforbundne virksomhed, Hempel er blevet. Samlet set er den nye identitet designet med henblik på at styrke Hempels position som en innovativ, progressiv partner inden for coating-løsninger.”
Arbejdet med at integrere al Hempels visuelle kommunikation i én sammenhængende stil er desuden et udtryk for virksomhedens strategi om at arbejde som og fremstå som ét Hempel, der tilbyder kunderne ”pålidelige løsninger med højeste niveau af ydeevne og effektivitet”.
Malte V. Eggers, kommunikationsdirektør i Hempel A/S, uddyber:
”Vores nye brand afspejler vores virksomheds selvsikre, moderne og forskelligartede natur, for Hempel er ikke længere kun defineret af vores lange historie inden for Marine. Hempel Marine, Yacht og Container bliver ved med at være centrale områder af vores forretning. Men vi er vokset betydeligt inden for de beskyttende industrier, samtidig med at vi har opbygget en imponerende profil og tilstedeværelse i det dekorative segment.”
Hempel er netop nu ved at udrulle den nye brandidentitet i marketing- og kommunikationsmaterialer – et arbejde, der fortsætter ind i 2016.
Herudover er der også Hempels 100-års logo, der blev taget i brug i 2014 som opvarmning til årets jubilæum: