En ting er at falde tilbage i en imagemåling. Noget andet kan være, hvad der skaber faldet. Og her bliver der knyttet ubehagelige bemærkninger til det fald, som B&O oplever i den årlige imagemåling fra Reputation Institute.
Analysen bygger på forbrugernes holdninger til en lang række brands, og B&O falder fra en tredjeplads i sidste års analyse til en 12. plads i år.
Det er det næststørste fald i analysen – kun overgået af Danske Bank.
Det er innovation og ledelse den er gal med – i hvert fald er det de to parametre, som B&O falder mest på og det er farligt for virksomheden, mener adm.dir. i Reputation Institute, Henrik Strøier:
”De parametre, som B&O falder mest på, er ikke de økonomiske præstationer, men innovation og ledelse. Arvesølvet er ved at smuldre mellem hænderne på dem”.
Samtidig er det både unge og de tidligere kernekunder i den modne alder, der giver B&O pilen nedad.
Om faldet siger adm.dir. i Burson-Marsteller, Maria Sennels, at B&Os topchef Tue Mantoni har været alt for usynlig i både kommunikationen og markedsføringen og konsekvensen er, at forbrugerne ikke ved, hvad virksomheden vil:
”Det er uklart både for forbrugere, medier og meningsdannere, hvor B&O er på vej hen. Hvor vil man f.eks. hen med B&O Play i fremtiden? Og hvem ser man egentlig som sine kernekunder anno 2103?”, siger hun til Børsen.
Også Vestas har ifølge Reputation-analysen problemer. De seneste fem år er de konstant sakket bagud på image-kurven og i dag ligger de nummer 21, hvor de i 2009 lå på en delt fjerdeplads.
Morten Albæk, der er ansvarlig for både kommunikation og marketing mener ikke at han har gjort sit arbejde godt nok, hvis Vestas ikke har forbedret sig til næste års analyse, siger han til Børsen (Børsen Mediemarked, p. 2-12).