Postens DM-pris kunne før kaldes ”awarden med den største gevinstchance”, men op til sidste års pris trimmede arrangørerne løjerne: Fra 25 priser til 12.
I år fortsatte beskæringen, farvel til sølv- og bronze-priser, og tilbage er ”kun” guld. Det øger eksklusiviteten i prisen.
Således var der 7 priser til uddeling ved Direct Marketing Prisen 2013 i Tivoli Hotel & Congress Center i København – 6 kategorier og 1 overordnet pris.
Og overordnet set var det RelationshusetGekko og Publics aften – det tror da pokker, når man bakkes op af det danske forsvar, kunne man fristes til at sige.
”Træn med forsvaret” fra Forsvarets Rekruttering vandt både Integreret BtC – og dermed et flot forsvar (sic) af sidste års guld i samme kategori – og Den Danske Direct Marketing Pris.
Kampagnen gik tilmed så rent ind hos juryen, at begge special-priser – Årets Kreative Team og Årets Direct Marketing Strateg – gik til personerne bag ”Træn med forsvaret”.
Derudover vandt RelationsHuset også kategorien Enkel og Effektiv for ”Operation ROI” sammen med Tryg Forsikring – i sig selv ikke en ringe præstation, for konkurrencen var hård: Kategorien havde – med 16 nominerede – den vel nok længste shortliste i de senere års dansk award-sammenhæng.
Aftenens konferencier-par, Karen Thisted og Huxi Bach, satte en ære i at være uforberedte – og undrede sig fra det runde podie i midten af salen højlydt over sammenfaldet af jurymedlemmer og prisvindere. Denne undren gik bl.a. ud over Maria Furbo fra RelationshusetGekko og Anders Fich fra Tryg.
De to konferenciers syntes derudover, at det var synd for de mange deltagere, der ikke vandt en pris (de var så velkomne til at blive trøstet oppe på Karen Thisteds hotelværelse), men fandt det på anden side betryggende, at kongres-salen var fyldt – og dét var den – med personer, der alle i det mindste havde fået en nominering.
I alt 38 kampagner ud af 65 indsendte var kommet på shortlisten – i den forstand stadig en stor gevinstchance, men ud af 29 shorlistede bureauer kom kun 7 på podiet. Udover RelationshusetGekko og Public var der priser til:
Brandstifter – “Silkeborg kalder” for Silkeborg Kommune: “Indsigten om, hvad der kan få folk til at flytte teltpælene til et andet sted, bruges på en meget fin måde, som også involverer kommunens egne borgere,” lød juryens begrundelse blandt andet.
Mediabroker og Coolgray – “Rødt kort til kalenderen” for DCC Energi: “Kampagnen fastholder en meget illoyal målgruppe – oven i købet med et brand, der er forholdsvis ukendt, og med et begrænset budget,” sagde juryen.
OgilvyOne – “Få mere ud af YouSee” for YouSee: “Man har skabt en positiv relation til en meget vanskelig målgruppe, som er skeptisk over for alt, hvad der kommer ind ad døren fra store udbydere,” var en del af juryens begrundelse.
Klausen + Partners – “Slow steaming” for MAN PrimeServ: ”Opgaven har været som at vende en supertanker, men med en godt tænkt kampagne er muligheder og løsninger nu sat på agendaen.”
Vindere – Direct Marketing Dagen 2013
(Kampagnenavn, virksomhed, bureau)
Den Danske Direct Marketing Pris 2013
- Træn med forsvaret – Virksomhed: Forsvarets Rekruttering – Bureau: RelationshusetGekko – Bureau: Public
Integreret BtB:
- Slow Steaming – videndeling skabte stigning i salget på 13% – Virksomhed: MAN PrimeServ – Bureau: Klausen + Partners
Integreret BtC:
- Træn med forsvaret – som 188.056 andre – Virksomhed: Forsvarets Rekruttering – Bureau: RelationshusetGekko – Bureau: Public
Enkel og effektiv:
- Operation ROI – direct marketing som forretningsdriver – Virksomhed: Tryg Forsikring A/S – Bureau: RelationshusetGekko
Husstandsomdelt:
- Rødt kort til kalenderen – Virksomhed: DCC Energi – Bureau: Mediabroker – Bureau: Coolgray
Opmærksomhedsskaberen:
- Silkeborg Kalder – Virksomhed: Silkeborg Kommune – Bureau: Brandstifter AS
Relationsskaberen:
- Få mere ud af YouSee – Virksomhed: YouSee A/S – Bureau: OgilvyOne
Årets kreative team:
Hanne Schmidt (Public), Sonja Lund, Helle Jensen og Sigurd Groneman, RelationshusetGekko, for kampagnen ”Træn med Forsvaret”
Årets direct marketing strateg:
Maria Furbo, RelationshusetGekko, for kampagnen ”Træn med Forsvaret”
Dertil kommer, at Post Danmark – uden om juryen, og i sin egenskab af arrangør – uddelte en særpris til Dansk Røde Kors, der på egen hånd står skabt ”Der er kun 2 cm mellem hungersnød og håb”.
Udsendelsen, der var nomineret i kategorien Enkel og effektiv, omfattede bl.a. et målebånd, som Røde Kors-medarbejdere burger i tørkeramte områder til at identificere de børn, der er underernærede og kræver omgående behandling.
Direct Marketing Prisen 2012 – bureauliste
Bureaubiz giver 1 point for en shortliste og 5 point for en kategori-sejr. Selve DM-prisen får ligeledes fem point. Special Awards tæller ikke med i bureauregnskabet.
- 18 RelationshusetGekko
- 11 Public
- 9 Klausen + Partners
- 8 OgilvyOne
- 8 Mediabroker
- 6 Brandstifter
- 6 Coolgray
- 5 Hjaltelin Stahl
- 2 WeThink
Hertil kommer 18 bureauer med én nominering hver.