Opdateret: Forandringens vinde blæser i Danske Bank, og det fører nu til, at banken trækker sig som hovedsponsor for det danske fodboldlandshold, der er landets mest prestigebetonede sponsorat.
Årsagen er den nye brandingstrategi, og Danske Bank benytter sig af en klausul til at trække sig to år før kontraktens normale udløb.
”Vi er meget glade for vores samarbejde med DBU, der er en fremragende samarbejdspartner, og for landsholdet, der er et attraktivt sponsorat. Men vi er en bank med kunder i ni lande, og sidste år skiftede vi navn til Danske Bank på alle vores markeder. Fremover vil vi gerne indgå sponsoraftaler, der kan fungere på tværs af de nordiske markeder og ikke kun i Danmark,” siger Jeppe Madsbad Lauritzen, chef for sponsorater i Danske Bank.
Banken har endnu ikke besluttet sig. Opsigelsen kommer, fordi det var nu, man havde muligheden i henhold til kontrakten.
“Ud over, at vi ønsker noget, der bedre krydser grænserne, så kigger vi også på, hvordan vi bedst aktiverer vores brand. Vi har ikke besluttet os for noget endnu, og derfor kan jeg ikke sige ret meget. Men vores interesse sig mere mod muligheder, hvor vi kan være mere med i førersædet end store sponsorater som landsholdet,” siger Jeppe Lauritzen..
Aftalen udløber til næste sommer og har en værdi på 16 mio. kr. om året.
Danske Bank er også i gang med en bureausondering efter et overordnet branding-bureau, men opsigelsen af sponsoratet har ikke noget med denne proces at gøre.
Ansvaret for at finde en ny hovedsponsor ligger i DBU’s kommercielle selskab, DBU A/S, som varetager DBU’s salgs- og marketingopgaver. Her forventer direktøren, Katja Moesgaard, ikke at have en aftale med en ny hovedsponsor på plads før første halvår 2014.