Danmark blev nr. 6 i Epica

Peter Engholm
25@mail.dk

1 Grand Prix, 3 guld, 4 sølv og 4 bronze placerede dansk reklamekreativitet højt i konkurrencen med 66 andre nationer i Epica-konkurrencen.

Det er nu engang sjovest at dvæle ved statistik, når man ved, at den dækker over gode nyheder. Og Epica Awards, der er marketingjournalisternes pris, leverer en behagelig statistisk læsning for dansk reklamekreativitet.

12 awards ud af 399 uddelte awards gik i år til danske bureauer, produktionsselskaber og annoncører, og det placerer danske bureauer på en 6. plads. Se de danske vindere herunder.

Mest i øjenfaldende er Made from cool-filmene. De har markeret sig blandt årets mest positivt bedømte kampagner herhjemme, og ved Epica blev det ikke alene til 1 Grand Prix, men også 1 guld og 2 sølv.

Statistikken beretter om 540 bureauer fra i alt 67 lande, og Danmark lægger sig foran de 61 af dem, heriblandt Brasilien.

Frankrig topper med i alt 75 awards (17 af guld), foran Storbritannien med 52 awards (7 guld) og Sverige med 40 awards, heraf 6 af guld. Tyskland, USA og altså Danmark følger efter. 

Forsman & Bodenfors blev Agency of the Year ved 15 awards, inkl. 3 af guld.

Grand Prix (Epica d’Or)

  • Clothing, Footwear & Personal Accessories – Film

    Made from Cool

    & Co og Bacon for for Premium by Jack & Jones

Guld

  • Clothing, Footwear & Personal Accessories – Film

    Made From Cool

    & Co og Bacon for Premium by Jack & Jones 

Sølv

  • Direction & Cinematography – Film

    Made from Cool

    Bacon for Premium by Jack & Jones 
  • Editing & Special Effects – Film

    Made from Cool

    Bacon for Premium by Jack & Jones 
  • Communication Services – Film

    Anytime, Anywhere

    Hjaltelin Stahl for Telia launching HBO Nordic  
  • Media – Outdoor

    The Legends Return

    McCann Copenhagen for Universal Music Denmark, Black Sabbaths Album ”13” 

Bronze

  • Corporate Image – Film

    The Cake

    M2Film for Coca-Cola 
  • Corporate Image – Film

    Slap

    M2Film for Coca-Cola