Super Bowl-reklamer på videoernes globale Top5

Peter Engholm
25@mail.dk

Nattens Super Bowl-reklamer kan ikke komme med på en januar-liste – og så alligevel. 2 af de 5 bedste film fra sidste måned er Super Bowl-spots.

Tidens store reklamer er ikke bange for at spille på de store følelser. Det kan føles lidt cheasy for kolde danskere – men hvordan er det lige med vores endnu koldere og stiligere brødre fra Sverige? De træder dælme patos-pedalen helt i bund – og stiger til tops på den månedlige liste fra Be On, der kårer klodens bedste reklame-videoer.

Også P&G spiller ublu på vores følelser, de bæster – og det virker, hvad enten det er koncernens Duracell-brand eller P&G selv.

Nattens Super Bowl – den 2. februar, lokal tid/dato – havde allerede rullet reklamerne ud inden finalen, og derfor kan 2 af listens 5 top-film være med i janauar-udgaven. 

Der er dobbelt happy ending for Derrick Colman, som ikke blot har overvundet sit handicap, men også blev Super Bowl-vinder i nat for Seattle Seahawks.

1. Made by Sweden BY VOLVO

En krælighedserklæring til Sverige – sådan beskrives denne spektakulære video af international medier.
Tre af Sveriges førende inden for deres respektive felt, superstjernen Zlatan Ibrahimovic, den anerkendte musik producent Max Martin og Volvo personbiler, har slået sig sammen til dette storslåede projekt. De har i fælleskab genfortolket den Svenske national sang og skabt en enestående branded-musikvideo.
Denne video følger i Volvos fodspor ved at drage paralleller til sidste års succes video med super-duoen Swedish House Mafia – “Leave the World Behind”.
Billederne er stærke, og en helt speciel stemning skabes, da Zlatan lader kameraet kommet helt tæt på sig og sit privatliv i form af scener fra hans soveværelse med familien i centrum.
Videoen udspiller sig i det flotte og eventyrlige svenske vinterlandskab, der både udfordrer Zlatan og samtidig viser hvilke egenskaber, Volvos personbiler besidder.
Videoen viser Zlatan som en fighter, der løber igennem det nordsvenske terræn og bader i en is-fyldte sø – en metafor, der fint beskriver Volvos egenskaber. Vi ønsker, efter at have set denne flotte og fangende video, at vi var #MadeBySweden, ligsom Zlatan og Volvo.

  • Score: 9.5
  • Agency: Forsman & Bodenfors

https://www.youtube.com/watch?v=u2HD57z4F8E

2. Trust Your Power by Duracell 

I centrum er den 23 årige NFL spiller Derrick Coleman fra dette års Super Bowl-vinder, Seattle Seahawks. Hvad mange ikke ved om Derrick er, at han er den først døve amerikansk fodbold spiller.
Med næsten 13 millioner visninger siden videoen blev offentliggjort den 10. januar, er der inden tvivl om, at denne hjerteknuser har vundet mange seers hjerter – og med god grund.
Gennem filmen oplever vi scener fra Derricks hårde liv som teenager med en medfødt høreskade, hvilket danner grobund for en god historie samtidig med et højt følelsesmæssigt engagement.
Duracell bruger den gode historie til at promovere deres slogan – “Trust the Power Within” samtidig med at de vinder seerne og vores hjerter og sind i denne flotte fortælling. Denne video er blevet delt over hele verdenen, og uden sammenligning en af de mest inspirerende reklamer for januar 2014. Duracell fik således varmet godt op til nattens Super Bowl.

  • Score: 9.4
  • Agency: Saatchi & Saatchi, New York

https://www.youtube.com/watch?v=63b4O_2HCYM

3. Make Love, Not War by Axe Peace

Overraskelsesmomentet er altid en sikker vinder, når det gælder online video. Denne gang er det Axe, der leverer en hæsblæsende og velproduceret video, hvor seeren ikke bliver skånet for en pludselig ændring i plottet.
I forbindelse med lanceringen af deres nye Mens Body Spray – ”Axe Peace” spreder de budskabet om “make love in a world filled with war”. I en video, produceret a la Hollywood og akkompagneret af stemningsfyldt klaverspil, bringes seeren rundt på fantastiske locations forskellige steder i verdenen.
Filmen fortæller tre forskellige historier med et overraskende element i hver af dem, hvilket efterlader seerne med at smil på læben.
Videoen er ”kun” 60 sekunder lang, men kunne uden problemer have været længere grundet den gode historie og de flotte scener. Axe har opbygget en fanbase, der efter de seneste kampagner forventer noget stort, og denne fortælling skuffer næppe.
På nuværende tidspunkt er videoen blevet set mere end 3.5 mio. gange, udelukkende på et par uger, og der er uden tvivl flere på vej.

  • Score: 9.1
  • Agency:  BBH, London

https://www.youtube.com/watch?v=2Bls1KKDwmo

4.  Rendezvous by Jaguar

Jaguar gav i januar en forsmag på deres Super Bowl-reklame med denne 30 sekunders “Rendezvous: The Set Up”. Videoen udspiller sig i Londons natte landskab i smukt selskab med den nye Jaguar F-Type Coupe til lyden af Ben Kingsley og flotte musikalske undertoner.
Samarbejdet mellem Jaguar og superstjernen Ben Kingsley, viser sig at være et stærkt makkerpar til dette års Super Bowl reklame. Jaguar blev ved med holde førerpositionen ved at offentligøre hele videoen som nogle af de første sidst i januar, og med god grund. Super Bowl nybegynderen skuffede ikke.
Videoen viste sig ikke blot at indeholde Ben Kingsley men ligeledes to andre britiske filmstjerner, tidligere kendte for deres roller som skurke i store Hollywood produktioner; Tom Hiddleston og Mark Strong. Kombinationen af deres stærke karakterer, fængende stemmer og hypnotiserende profiler, skaber en helt speciel stemning der er denne videos styrke.
Jaguars debut har vist sig at være en succes inden Super Bowl er blevet fløjtet i gang, hvilket har resulteret i mere end fire millioner visninger på mindre en tre dage. 

  • Score: 9.0
  • Agency: Spark44

https://www.youtube.com/watch?v=57e4t-fhXDs

5. Thank You, Mom | Pick Them Back Up by P&G

Med over 12,5 mio. visninger siden lanceringen 5. januar har denne fantastiske to minutters reklame efterladt en stor effekt hos seerne.
P&G viser en rørende fortælling om, hvordan en superstjerne bliver til inden for sportens verden. Vi følger dem spædbørns alderen til prisvindende skøjteprinsesser og snowboardende OL-vindere.
Alt dette ses fra mødres perspektiv – mødre, der altid har været der for dem. Grunden til succes er soleklar – det er rørende, vel produceret og ”sharable”.
P&G sætter fokus på det specielle bånd der er mellem atleter og deres mødre. Atleterne takker alle deres mødre for at -  teaching us that falling only makes us stronger.”
Filmen er en optakt til vinter-OL i Sochi, Rusland – her er P&G blandt de globale selskaber, der sponsorer nogle af verdens bedste atleter … og deres mødre! 

  • Score: 8,6
  • Agency: Wieden + Kennedy, Portland

Kriterier for scoren

Be On baserer karakterne ud fra et internt udarbejdet scorecard, hvor videoerne foruden antallet af views, social shares og generel mediebuzz, bedømmes ud fra seks overordnede kriterier, der har betydning for kampagnens online succes. Vurderingen foregår på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter. 

  • Øjeblikkelig tiltrækningskraft. Skaber de første 10-15 sekunder nysgerrighed? “Pay-off” skal ske øjeblikkeligt og kommunikeres tydeligt. Ingen har lyst til at spilde tid!
  • Publikums fastholdelse. Besidder videoen dét ekstra der skal til for at fastholde og imponere et online publikum i dag. En kendis, et velvalgt soundtrack, eksklusive optagelser, sex appeal eller blot en fangende titel.
  • Storytelling.  Videoen skal være interessant og bidrage med noget unikt eller noget bedre indenfor dens genre. Storytelling relaterer sig endvidere til flowet i handlingen samt det kreative koncept bag.
  • Share ability. Videoen skal udføres i et format og en tone, som brugerne ønsker at dele på deres blog eller med deres sociale netværk. Mennesker er historiefortællere fra naturens side – de vil dele og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.
  • Produktion. Videoens kvalitet, layout samt ægthed har betydning for oplevelsen samt brugernes lyst til at dele. Er videoen behagelig at se, vækker den en følelsesladet respons og er der i det hele taget sammenhæng mellem layout og handling?  
  • Samlet kampagne. Kampagnens dybde har betydning for den overordnede brugerinvolvering og organiske trafik. Har vi flere indholdstyper og mange kanaler i spil?