TBWA har meldt sig ind i klubben af kendte reklamebureauer, der havde et dårligt 2013. Bruttoavancen blev halveret, og bundlinjen blev barberet med 9 mio. kr., således at et flot overskud blev til et solidt underskud.
TBWA og BBDO er fusioneret i slutningen af 2013, men det skete så sent, at begge bureauer aflægger deres eget regnskab. BBDOs foreligger dog ikke endnu.
TBWAs adm. dir., Claes Rasmussen, der er blevet formand for det fusionerede bureau, fortæller at der er flere årsager til genvordighederne – bl.a. at man har lukket to datterselskaber.
“Vi har haft nogle gode år, og endte med at tage munden lidt for fuld ved at starte flere nye aktiviteter op. Det gælder shoppermarketing under navnet Integer og social-media under navnet Motley. Begge er blevet lukket igen i 2013,” siger Claes Rasmussen og fortsætter:
“Men vi er også blevet ramt på kundesiden af en af den slags ting, men ikke kan gøre meget ved i Danmark. TBWA har internationalt mistet Beiersdorf – et budget som har været delt mellem TBWA og DraftFCB. Men i Danmark havde vi det hele, og derfor gjorde det ekstra ondt på os.”
Derudover havde man også Triumph på kundelisten i Integer, og den er således også væk.
De seneste dage har budt på et par gode eksempler – &Co og Nørgård Mikkelsen -men ellers har der været mange fald blandt de store bureauer.
Det gælder også Halbye Kaag JWT, der er faldet støt de sidste 7 år og nu er på den halve størrelse af 2007. Bureauet kan dog glæde sig over fortsat at have et plus på bundlinjen.
Nøgletal for TBWA
- Bruttoavance 17,698 mio. kr. -48,2 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 589.933 kr. -36,1 pct.
- Lønandel 94,6 (64,5)
- Resultat af primær drift -4,898 mio. kr. (+4,092 mio. kr. året før)
Nøgletal for Halbye Kaag JWT – incl. Friendly Film
- Bruttoavance 28,294 mio. kr. -18,4 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 857.394 kr. -11 pct.
- Lønandel 68,1 (65,6)
- Resultat af primær drift +0,509 mio. kr. -69,6 pct.