Digitale bureauer går generelt godt i disse år. Men der er undtagelser – og har været. Et af de mere skræmmende har været Guava, der blev børsnoteret og gik i luften med brask og bram.
Pengeforbruget fulgte med, og resultatet blev nogle underskud af et omfang langt over fra vanlig bureau-standard. I 2009 lød det på minus 260 mio. kr. og i årene 2008-10 blev der formøblet ca. 400 mio. kr.
Det er derfor noget af en nyhed, når der nu varsles et overskud for 2014. I mellemtiden har koncernen skiftet navn til Netbooster, der er et børsnoteret fransk selskab, og det er adm. dir. for Netbooster i Norden, Jens Henrik Nielsen, der kan fortælle, at der nu er udsigt til overskud.
Netbooster Holding er det selskab, der dækker over den oprindelige Guava-koncern, og her var resultatet et minus på 7 mio. i 2013 – men det bliver altså positivt i år.
Samtidig kan han glæde sig over, at de danske aktiviteter i Netbooster Agency og Netbooster Affiliate allerede nu er gået i plus. En rimelig vækst i bruttoavance og et fortsat fald i omkostninger har skabt overskuddet.
Jens Henrik Nielsen konstaterer da også, at der ikke er noget quick fix i at bringe selskabet i plus. Det handler om hårdt arbejde med at trimme organisationen, skære i omkostningerne og samtidig levere mere.
Bureauet kunne også fornylig glæde sig over en ny kunde. Sammen med Action Europe har man vundet arbejdet med CRM, loyalitet og genkøb på en række baby-produkter fra Nestlé.
Endelig er Netbooster også ved at blive afnoteret på First North. Netbooster ejer mere end 90 pct. af aktierne, og det giver ingen mening at opretholde en børsnotering i Danmark ved siden af børsnoteringen i Frankrig.
Nøgletal for Netbooster Agency + Affiliate
- Bruttoavance 29,2 mio. kr. +8,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 648.889 kr. +5,7 pct.
- Lønandel 74 (79,2)
- Resultat af primær drift +1,527 mio. kr. (-0,291 mio. året før)
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz