VM er blevet udråbt til den største begivenhed i tv-mediets historie, skriver Jyllands-Posten.
Det er da også på grund af tv-eksponeringen, at et sponsorat ved VM er interessant.
På globalt plan vil VM øge budgetterne med næsten 9 mia. ifølge ZenithOptima og det er brands som især Budweiser, Coca Cola, Adidas, Hyundai, Emirates, Sony, Visa, Castrol, Continental og McDonald’s, der trækker læsset.
Men får sponsorerne nok for pengene, spørger avisen. Keld Strudahl, tidligere sponsorchef hos Carlsberg svarer:
”Jeg tror, at sponsorerne vil hævde, at VM har været godt for dem. Og det faktum, at de fleste har gentegnet for 2018 og 2024, betyder, at de gør alt for at finde de positive værdier frem ved en så stor investering. Det er stadigvæk lidt for tidligt i turneringen til at konkludere på resultaterne, men de fleste gør meget ud af deres aktivering, hvilket man også bør gøre. Jeg mener dog, at de fleste af sponsorerne ikke har fået optimal udnyttelse af deres kerne-rettigheder.”
Keld Strudahl tilføjer, at omkring 60-80 procent af værdien kommer fra tv-eksponeringen, men at han synes, at det er et meget rodet billlede af sponsorerne man ser på tv-skærmen og derfor mener han ikke, at VM har været særlig godt for de 22 sponsorer, som eksponerer deres logoer.
Jyllands-Posten, Erhverv&Økonomi, p. 10.