Carlsbergs Jens Jermiin, der er Vice President Group Digital, Media and Creative Content, fortalte for et par uger siden ærligt til Bureaubiz om den turbulens, som bryggeriet har oplevet på centrale bureaurelationer.
Samarbejdet med Sid Lee på Tuborg var stoppet efter under et års samarbejde, mens samarbejdet med argentinske Santo var sat på pause.
Han var ikke klar til at sige noget om, hvad der skulle ske. Men selvfølgelig skal man have en ny samarbejdspartner, og nu forlyder det i engelske Campaign, at der er sat en proces i gang. Ifølge mediet har Carlsberg sendt en RFI ud til bureauer for at invitere dem til en konkurrence. Briefen omfatter arbejde, der skal tiltrække yngre målgrupper.
Med RFI’en har man startet processen at udvælge bureauer til en konkurrence. Hvor mange, der kommer til at deltage, er dog ikke oplyst, og Carlsberg ønsker ikke at kommentere sagen.
Det er ikke mere end et par måneder siden, at man præsenterede en ny global Tuborg-kampagne skabt af Sid Lee.
“Vi er rigtig glade for slutresultaterne. Men når man er begyndt at samarbejde, så kigger man ofte hinanden i øjnene oven på de første store projekter og evaluerer – og her måtte vi konstatere, at det havde slidt meget på relationerne. Vi har fortsat dialog med Santo, mens vi, efter fælles aftale, er stoppet med Sid Lee ,” sagde Jens Jermiin for et par uger siden til Bureaubiz.
Han forklarede bl.a. problemerne for bureaurelationerne med den proces, hvor Carlsberg arbejder med at udvikle en mere central brand governance. Det er en proces, der tager tid og involverer mange stakeholdere, hvilket kan være slidsomt for kreativt funderede bureauer.
Sideløbende med turbulensen i nogle relationer, så har bryggeriet fået et stadigt tættere forhold til belgiske Duval Guillaume.