Roskilde Festival sætter standard for markedsføring

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Festivalen kræver, at sponsorerne er kreative og det betyder, at nye markedsføringsmetoder prøves af.

Roskilde Festival tager ikke bare imod sponsorernes penge. Festivalen kræver, at sponsorerne bidrager til festivalmiljøet med enten servicering eller aktivering af festivalgæsterne, siger Hans Christian Smed, chef for salg og partnerskaber til Berlingske.

Eksempler på dette er Tuborg, der ved dette års festival har bygget en kæmpe ghettoblaster, der kører rundt på festivalen hele ugen og starter tilfældige fester i de forskellige lejre.

Og telefonselskabet 3 har indrettet et afslapningsområde, hvor festivaldeltagerne kan oplade deres mobiltelefoner og selv blive opladte i en massagestol.

Carsten Buhl, der er direktør i sponsorbureauet SponsorPeople, mener, at festivalen på denne måde bliver et laboratorium for nye markedsføringsmetoder, der sætter standarder for, hvordan man kan markedsføre sig ved lignende arrangementer.

”På festivalen rammer sponsorerne nemlig en målgruppe, som på mange måder er lidt fremme i skoen og sætter standarden. Når de så kommer tilbage til deres studier og arbejde, så ved de, hvad der rører sig og tager de nye tendenser op, og det er noget, som virksomheden også kan se en pointe i”, siger Carsten Buhl til avisen.

Tidligere år har Tuborg bygget en lastbil om til en mobil bodega; lavet en swimmingpool udformet som et stort orange Tuborg-logo samt opført et stort pariserhjul.

Berlingske, p. 22.