Bureauformand optimistisk: Indtjeningen skal nok komme tilbage

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kunderne kan ikke blive ved med at spare på markedsføringen, så indtjeningen skal nok komme op igen, mener Mona Juul.

Bureaubranchens overskud er faldet markant to år i træk, og havde man i 2013 haft samme overskudsgrad som i 2011, havde der stået 125 mio. kr. mere på bundlinjen.

En dyster udvikling, som meget godt matcher, hvad Kreativitet & Kommunikations formand, Mona Juul, sagde for et par år siden:

“Kunderne vil have mere for mindre”.

Selvom Mona Juul erkender, at det er et voldsomt fald i overskuddet og at en overskudsgrad på 8 er for lav til en personaleintensiv branche, så ser hun relativt optimistisk på situationen.

“Hvad vi har set de sidste par år er effekten af den langvarige krise. Kunderne har villet have mere for mindre, men har også samtidig skåret i markedsføringen. Bureauerne har skullet tilpasse sig den situation, men på et tidspunkt er der ikke så meget mere, man kan skære i, og så rammer det selvfølgelig indtjeningen,” siger Mona Juul og fortsætter:

“Men heller ikke kunderne kan blive ved med at skære i markedsføringen. Man kan godt beholde den gamle vinterfrakke et par år ekstra, men på et tidspunkt går det ikke mere. Jeg er overbevist om, at mange kunder i dag trænger til at give deres brands et make-over og investere i igen at opbygge mærkekapital – og når det sker, så tror jeg også, at man vil se indtjeningen stige igen i bureaubranchen.”

Mona Juul hæfter sig desuden ved, at markedet som sådan ikke falder.

“Vi oplever selvfølgelig strukturelle forandringer, men dels skal der altså fortsat laves traditionelle annoncer, og dels ser jeg masser af bureauer, der søger nye veje i markedsføringen. Jeg ville være mere bekymret, hvis aktiviteten så ud til at forsvinde, men det er der ikke noget, der tyder på, og så tror jeg på, at ændrede konjunkturer vil smitte positivt af på bureauerne,” siger Mona Juul.