Topchef-kommunikation: Fræk flychef vil nu være pæn

FiG

Brancheklip: Ryan Air har lagt en ny strategi, og den indebærer, at topchefen nu skal kommunikere pænere.

Ryanair er blevet Europas største flyselskab målt på antal passagerer, som man i det seneste år har haft ca. 82 mio. af.

En del af selskabets kommunikation har været knyttet til topchefen, Michael O’Leary, som i de seneste 10 år har været kendt for en farverig optræden med provokationer og eder mod konkurrenter, myndigheder, fagforeninger og kunder.

Det skal være slut nu, fortæller han til Jyllands-Posten. Klassens frække dreng vil være pænere, og der er tale om en nøje gennemtænkt og nødvendig forvandling.

“I 20 år har jeg rejst rundt for Ryanair og lavet en masse støj og sagt skøre og vanvittige ting. Det har skabt en enorm opmærksomhed om selskabet. Det virkede og derfor blev vi ved på den måde. Men til sidst fik folk nok af at høre mig råbe op og optræde i underlige kostumer. Nu er der brug for en mere traditionel topchef, som kan skabe tillid og tro på, at vi tager os bedre af kunderne. Luftfarten udvikler sig og det tilpasser vi os,” siger Michael O’Leary til Jyllands-Posten.

Samtidig er produkterne også tilpasset og gjort lidt mere kundevenlige.

Når det gælder fagforeninger, så er Michael O’Leary dog fortsat kompromisløs.

“Fagforeninger har ødelagt de fleste af Europas flyselskaber. De får ikke lov til at ødelægger Ryanair,” siger han til Jyllands-Posten. JP Erhverv, d. 21. august p. 4