Seks bureauer er sat til at dyste om Øresundsbroens marketingbudget på 15 mio. kr. årligt. Den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige – med kompromis-stavningen Øresundsbron – har nemlig sin markedsføring i udbud, og Øresundsbro Konsortiet har prækvalificeret det felt, der nu skal aflevere deres bud, i form af et strategisk og et kreativt oplæg.
Konsortiet søger én partner, der kan rådgive om markedsføringen på et strategisk, taktisk og operationelt niveau. Dertil kommer – delvis – produktion og eksekvering af kommunikationen.
Så vidt Bureaubiz erfarer er der tale om en konkurrence, der er andet og mere end en skønheds-konkurrence. Bureauerne bliver bedt om ganske omfattende bud.
Det eneste, Øresundsbron vil oplyse på nuværende tidspunkt, er, at de intet må sige om noget som helst. Det skyldes, at Øresundsbron – der er ejet 50 pct. af den danske stat og 50 pct. af den svenske stat – skal overholde gældende lov i begge lande, og fra svensk side er konsortiet underlagt tavshedspligt og ”absolut sekretess”.
De vil således heller ikke oplyse hvem eller hvor mange deltagere, der er i konkurrencen. Bureaubiz er dog dykket ned i det og ifølge vores oplysninger er der dog tale om følgende:
- Advance
- DDB
- McCann
- Ogilvy
- Wibroe, Duckert & Partners
- Zupa Recommended
Blandt de seks bureauer ses både Øresundsbrons nuværende bureau, Advance, samt en tidligere samarbejdspartner, DDB.
Af udbudsmaterialet fremgår det, at kontrakten træder i kraft den 20. oktober. Aftalen løber i to år og kan forlænges i yderligere to år.