”Fuld af liv” hedder en ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden – med tilføjelsen ”Drik mindre – Oplev mere”.
”Vi har længe arbejdet med emnet alkohol i forbindelse med kræft, men det er første gang, at Kræftens Bekæmpelse går ud med en decideret alkohol-kampagne. Vi sigter mod at ændre alkoholkulturen i Danmark, og da vi skal starte et sted, så bliver det de unge, der er den primære målgruppe i første omgang,” siger Peter Dalum, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse.
Han begrunder tilgangen til emnet således:
”60 sygdomme, herunder kræft, er relateret til alkohol, og mindst 5 pct. af alle kræfttilfælde skyldes alkohol.”
Kampagnen blev lanceret i mandags med filmen ”Gaven”, der kører på YouTube og på et kampagnesite på Facebook. Filmen er på tre dage blevet vist godt 12.000 gange på YouTube og over 50.000 gange på Facebook, og godt 1.300 personer følger Facebook-siden.
Og i dag følger en ny film – om flertalsmisforståelsen, med Thomas Skov, programleder på DR, som reporter i nattelivet.
Bag kampagnen, der udover sitet og filmene bl.a. består af undervisningsmateriale og lokale arrangementer, står Hjaltelin Stahl. Det er bureauets tredje kampagne for Kræftens Bekæmpelse inden for blot tre måneder. Den første var fundraiser-kampagnen Jo Flere Vi Er, og den anden var Skru Ned For Solen. Solkampagnen og alkoholkampagnen hører – sekretariatsmæssigt – sammen.
”Det er samme sekretariat og samme kampagnegruppe, der står bag de to kampagner. Der er dog tale om to selvstændige kampagner, men vi har fra sol-kampagnen gode erfaringer med bredt funderede, langsigtede forløb, hvor vi kombinerer monitorering og prætest,” siger Peter Dalum.
https://www.youtube.com/watch?v=FEA4Klyd2tw
https://www.youtube.com/watch?v=p6Tr0hebhnc