Facebook skærer endnu engang i brands adgang til mediet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Facebook er begyndt at ændre algoritmerne med henblik på at beskære rækkevidden på lidt for reklameagtige posts.

Den organiske rækkevide for posts på Facebook er gennem de senere år blevet mindre og mindre, og nu varsler Facebook, at man vil beskære den yderligere. Det fortæller AdAge.

Facebook har annonceret, at man vil foretage ændringer, således at posts, som algoritmerne vurderer som for promoverende, bliver begrænset. Ændringerne vil ikke ramme alle posts – kun de mindre kreative, der rammer visse kriterier. Det kan gælde direkte opfordringer til køb, installering af en app eller at melde sig til en konkurrence.

“Mens sider, der poster en del af det omtalte indhold vil opleve en markant reduktion i distribution, så vil flertallet af sider ikke blive ramt af ændringerne,” lyder det i en post fra Facebook.

Mediet begrunder ændringerne bl.a. med en forbrugeranalyse, hvor forbrugere har givet udtryk for at de ser for mange ‘promotional posts’ i deres nyheds-feed.

Ændringerne ventes dog at øge efterspørgsmlen på betalte annoncer, men samtidig siger Facebook, at man ikke vil distribuere et større antal reklamer til folks news-feeds. Det kan føre til prisstigninger på Facebook-annoncer.