DDB vinder Øresundsbron tilbage

Peter Engholm
25@mail.dk

Efter snart fire år hos Advance går det store regionale budget tilbage til DDB, der vandt udbudsfinalen med i alt fem bureauer.

Seks kvalificerede bureauer blev til fem i udbuddets afgørende fase om Øresundsbroens markedsføring. Et ganske net budget på 15 mio. kr. årligt, men angiveligt blev finalebureauerne også bedt om ganske omfattende tilbud.

Og Øresundsbron – som det staves på begge sider af sundet – har valgt at sige farvel til Advance, efter at aftalen har løbet de maksimale fire år, og goddag til DDB – eller rettere goddag igen til DDB, der var Øresundsbrons bureaupartner 2009-2011.

Det bliver DDB Copenhagen i samarbejde med DDB Göteborg, som fremover skal hjælpe Øresundsbron med markedsføringen i både Danmark og Sverige.

”Vi har modtaget mange spændende oplæg fra bureauerne. DDB har vundet konkurrencen for et meget flot og gennemarbejdet oplæg med innovative kommunikationsløsninger. Vi glæder os meget til det nye samarbejde,” siger Salg- og Markedsdirektør Fredrik Jenfjord, Øresundsbron.

Denne glæder deler man – næppe overraskende – hos DDB:

”Øresundsbron er nærmest synonym med gode kundeoplevelser på begge sider af Øresund,” siger Director of Business Development, Christian Reinhard, DDB Copenhagen, og giver vinder-opskriften videre:

“Netop vores anbefaling med fokus på kundeoplevelser – eksekveret på en indsigtsfuld kreativ platform med brug af omnichannel tilgang – viste sig at være rigtig. På den måde er Øresundsbron en rigtig drømmekunde med et stort potentiale.”

DDBs første store opgave for Øresundsbron bliver en BroPas-kampagne i Sverige og Danmark med start i det nye år. Formålet med kampagnen bliver at få flere til at køre over Øresundsbron til halv pris.

Øresundsbro Konsortiet har ikke villet oplyse hvilke bureauer, der deltog i udbuddet. Bureaubiz har tidligere – fra anden side – fået nævnt seks bureaunavne, hvoraf altså ét af dem takkede nej til at afgive tilbud:

  • Advance
  • DDB
  • McCann
  • Ogilvy
  • Wibroe, Duckert & Partners
  • Zupa Recommended