Da stolen ’Dråben’, som blev designet af Arne Jacobsen til SAS Royal Hotel, for første gang skulle produceres til kommercielt salg, havde møbelproducenten Fritz Hansen, den udfordring, at folk tror, at Fritz Hansen er ’utilgængeligt og dyrt”.
For at få stolen – der koster fra 2.100 pr. styk – markedsført, tog Fritz Hansen sammen med bureauet Product & Me fat i en række design-bloggere. Det fortæller Børsen.
”Vi bad dem vise os, hvordan de vil bruge Dråben i den bedst mulige sammenhæng”, siger Christoffer Back, der er brand- og kommunikationsdirektør hos Fritz Hansen.
Det gav gode resultater. Bloggerne skabte 500.000 visninger med Dråben-indhold.
Som opfølgning på det, udskrev Fritz Hansen en konkurrence, hvor deltagerne skulle uploade et billede af, hvordan de ville indrette sig med Dråben i deres hjem.
Lidt over 650 personer deltog. Resultatet blev, at kampagnen blev eksponeret for 750.000 Facebook brugere, hvoraf 10 procent likede, delte eller kommenterede et opslag med Dråben.
Christoffer Back siger til Børsen, at salget er blevet 50 procent større end forventet, men han vil ikke ud med, hvor mange Dråben-stole, det er.
For Fritz Hansen var det vigtigt, at finde en tilgang ind til bloggerne, der ikke blot drejede sig om at skabe salg.
I stedet for at henvende sig med salg for øje, var det afgørende for samarbejdet med bloggerne, at formålet var at gøre Fritz Hansen mere tilgængelige for danskerne ved at vise Dråben i forskellige sammenhænge, siger Christoffer Back til Børsen.
Børsen Mediemarked, p. 10.