Creative Crircle har foretaget en række ændringer af rammerne for uddelingen af årets pris, Creative Circle Award.
Nogen steder har man lagt sammen for at begrænse antallet af priser. Det gælder f.eks. film. Andre steder har man splittet op for bedre at afspejle den hverdag, som bureauerne befinder sig i. Det gælder f.eks. Posters og POS, der er blevet til Posters og Retail.
Sidstnævnte bliver bredere end blot point of sales materialer. Der laves flere og flere kreative retail løsninger som tidligere ikke har haft en kategori de kunne deltage i. Med ændringen håber Creative Circle at se flere innovative løsninger der har brugt butikken som medie.
Men for alle ændringerne er overskriften at matche de kompetencer, som bureauerne arbejder med.
“CC er sat i verden for at identificere og hylde fremragende innovation, kreativitet og design, og det skulle gerne være afspejlet i vores kategorier. Om man vil, kan vi vel sige at vi med vores kategorier fokuserer på det, som det handler om, nemlig: En original og inspirerende ide, relevant i forhold til kontekst og sublimt eksekveret,” siger David Asmussen, der er næstformand og juryansvarlig. Han fortsætter:
“I år er vi dog gået skridtet længere, fordi vi med vores fokus på selve eksekveringen og arbejdet, i stedet for endnu en række nye media platforme eller kanaler, i højere grad fremtidssikrer kategori-inddelingen.”
Der er tre hovedområder i Creative Circle Award: Advertising, Design og Digital.
Advertising:
Print B2C og Print B2B nu Print. Juryen forventes at være kompetent nok til at kunne bedømme B2C og B2B i en samlet kategori.
Posters & POS er som nævnt splittet i to kategorier: Posters og den nye kategori Retail, som åbner op for mere end blot point of sales materialer.
Film singles og Film Series er slået sammen til Film. Arbejderne vurderes fortsat som enkelt arbejder – men kan evt. slåes sammen af juryen hvis det er oplagt at det er en serie. Dette sker for at undgå at de samme arbejder hyldes mere end en gang.
Design:
Mini Identity erstattet af Small Business Identity, og dermed en tydligere adskillelse mellem den og Corporate Identity.
Poster Design er ny i år. Der har de seneste år været indsendt mange arbejder med højt internationalt niveau, og med den nye kategori får designerne en mulighed for at hylde fremragende poster design som hidtil har konkurreret med idédrevne posters i advertising kategorierne.
Digital:
I Digital er der sket de fleste justeringer. Kun Digital Campaigns og Social Media Campaigns har overlevet fra sidste år. CC har valgt at fokusere på arbejdets karakter frem for mediet eller terminalen det er lavet til. Seks kategorier er derfor tilpasset så de nu rummer både desktop og mobil i samme kategori:
- Campaign driven apps and sites
- Brand driven apps and sites
- Service driven apps and sites
- Commerce driven apps and sites
- Content driven apps and sites
- Corporate driven apps and sites.
“Den digitale verden ændrer sig løbende, men med de nye kategorier, der fokuserer på indhold i stedet for platform, er vi i forhold til andre awardshows bedre gearet til fremtiden. Og fokuserer vores award på den leverance som bureauerne står bag,” siger Anders Wik, der er næstformand og ansvarlig for de digitale kategorier.
Self-promotional og special awards:
Endelig er der sket ændringer på self-promotional og special awards, så disse priser nu uddeles på tværs af de tre hovedområder.
Der vil stadig være tre forskellige juryer, som dømmer til en shortliste. Herefter vil en tværfaglig jury, bestående af jurymedlemmer fra advertising, digital og design, sammen vurdere, hvad der er værdigt til at vinde en CCA statuette
Craft:
Craftkategorierne er blevet udvidet med en enkelt kategori:
Digital Design, som skal belønne sublimt digitalt håndværk. En relativt bred formulering – men designbureauernes leverancer inkluderer i højere og højere grad digitale platforme som CC ønsker at bedømme og hylde.