Reklamebureau vandt arkitekt-konkurrence om Baresso

Peter Engholm
25@mail.dk

Anew har nu to arkitekter ansat efter at have dystet mod to arkitektfirmaer om opgaven at designe kaffekædens nye cafeer.

Kommentarsporet emmede af anonym kritik, da Bureaubiz forleden præsenterede det nye logo for Baresso, som Anew har leveret.

Nu kommer der så svar på tiltale. I dag, fredag den 6. februar, åbnede den 45. kaffebar i kæden – vel at mærke prototypen på en ny Baresso, og i den forbindelse kom det frem, at bureauets involvering i brandet stikker langt dybere end blot at levere et logo.

Anew vandt en pitch som Baressos reklamebureau for knapt et år siden, og sidenhen var bureauet med i endnu pitch – denne gang med en anderledes kreds af modstandere. To arkitekt-stuer, fordi Baresso stod foran et gennemgående redesign.

”Indretning er som et logo – det bliver bedømt subjektivt. Vi kunne imidlertid ikke se Baresso-DNA’et i de to nye bud, og vi fik lov til at deltage i konkurrencen. Vi hyrede to arkitekter ind – og vandt. Dermed kunne vi levere bind 3 – efter brandmanualen og designmanualen er fulgt en indretningsmanual. Indretningen af den nye Baresso er en 3D-visualisering – og der, hvor forbrugerne møder brandet,” siger Jakob Blom, kreativ dir. i Anew.

Bureauet har 10 medarbejdere i alt – og de 10 tæller altså to arkitekter – men ingen rentegnere, for den funktion er outsourcet. De to arkitekter, der blev hyret til Baresso-opgaven, er nemlig nu fastansat. Og siden har Anew bl.a. vundet børnetøjskæden Tinderbox – tidl. Kids Retail – og medfølgende indretning af en butik på over 700 kvm.

Indretningen af den nye Baresso er samtidig den nye fortælling om Baresso – med afsæt i stifteren Kenneth Luciani, der er halvt dansk og halvt italiensk. Han var også med, da den nye Baresso-bar åbnede i Spinderiet i Valby kl. 7.00.

”Kaffen har været i centrum, siden den første Baresso åbnede 5. maj 2000. Vi har kommunikeret bær og marker, men nu vil vi – med bistand fra Anew – fortælle om kaffe-pauser. Det kommer til at ske med et dansk-italiensk afsæt, både i indretningen og i teksterne, der med et glimt i øjet er italiensk for begyndere. Bureauet tog afsæt i den autentiske arv; jeg trådte mine barnesko i Italien og blev forkælet af min bedstemor med cafe latte, når jeg havde hjemve,” siger Kenneth Luciani.

Det autentiske går også igen i billederne på væggene og bordene i kaffebaren – det er La Famiglia. Således er den gamle mand og drengen på billedet på bordrydderne – se billedet (og Bureaubiz lege fotograf) herunder – såmænd Kenneth Luciani og hans bedstefar. Og der er tanter og onkler på de øvrige billeder, som blendes nænsomt med mere moderne motiver.

Anew står også bag det nye møblement i Baresso – det være sig bænke, stole, rumdelere – og har på den måde skræddersyet blandingen af den italienske elegance og den danske hygge.

Virker det så? På de tre produkter, som har fået nyt POS efter Anews design, ser salget ifølge Baresso således ud: Jule Latte lå 38 pct. højere sammenlignet med sidste år, og Panini er steget 42 pct. i forhold til samme måned året før. Efterårs-sæsondrikken kan være sværere at sammenligne, da der er tale om to forskellige produkter – men salget var ikke desto mindre 10 pct. højere end forrige års sæson.

Og logoet – som det hele begyndte med? En enkelt, men gennemgående streg, er tilføjet. Ikke mere, for det skal også spille sammen med det eksisterende logo. Det kendes fra italienske klassikere som Vespa, Pirelli, Ferrari.

”Da jeg så logoet første gang, følte jeg mig hjemme,” siger Kenneth Luciani.

Baresso åbner endnu en ny bar – efter Anew-foreskrifter – den 6. marts i Ballerup. En skitse til indretningen ses herunder.

Efter design-ændringerne er Baresso kommet til at se således ud på outdoor: