I 2014 afsluttede Forbrugerombudsmanden det højeste antal sager om markedsføring nogensinde, viser Forbrugerombudsmandens årsberetning, som udkommer i dag.
Helt nøjagtigt 3.256 sager om markedsføring gik gennem Forbrugerombudsmandens hænder.
De sager, der fyldte mest, var sager om bilvurderinger, som forbrugerne ifølge selskaberne bag havde ’bestilt’ på nettet. De udgjorde mere end 1.500 henvendelser.
Desuden klager mange forbrugere fortsat over uanmodede henvendelser som spam og telefonsalg.
Det resulterede sidste år i, at Forbrugerombudsmanden politianmeldte 11 virksomheder for uanmodede henvendelser, og der blev givet bøder i syv spamsager, to sager om personligt adresserede reklamebreve og tre sager om ulovligt telefonsalg.
Såkaldte abonnementsfælder resulterede i politianmeldelser af syv virksomheder og både det og nye former for markedsføring, vil i det kommende år præge Forbrugerombudsmandens arbejde, siger konstitueret forbrugerombudsmand Benedikte Havskov Hansen:
”Det har været et travlt, men også spændende år, hvor vi har afsluttet et meget stort antal sager om markedsføring. Vi har især haft fokus på at styrke beskyttelsen af forbrugerne på nettet. Det har ført til flere politianmeldelser og bøder for blandt andet abonnementsfælder. Der dukker hele tiden nye former for markedsføring op, og det kan være svært for forbrugerne at gennemskue, hvornår de møder en reklame. Det stiller nye krav til os. Vi har allerede taget de første skridt, men vi er langt fra i mål. I år vil vi derfor have særligt fokus på nye trends og nye medier.”
Andre tal fra Forbrugerombudsmandens årsberetning
- I 2014 oprettede Forbrugerombudsmanden 5.391 sager. Det er et fald i forhold til 2013 på omkring 8 procent
- Samlet set afsluttede Forbrugerombudsmanden 6.419 sager i 2014. Det er lidt flere end året før
- Forbrugerombudsmanden politianmeldte 31 virksomheder i 2014. Det er 11 flere end i 2013
Læs Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2014 her