Philip Bock beskrives som en af den danske reklamebranches absolut største talenter – med guld i CCA, flere DIA-gevinster og i efteråret blev han og makkeren Morten Schmidts mappe ved Cream-udstillingen i London valgt som en af verdens 20 bedste mapper. Det kastede flere jobtilbud af sig, og teamet valgte M&C Saatchi i London.
Men hvis Philip Bocks indtræden på den danske og internationale reklamescene har været bemærkelsesværdig – så bliver hans exit det også, for den sker fra scenen søndag den 21. juni under Cannes Lions.
Her vil han med sit oplæg ”The New Celebrities” officielt lancere sin virksomhed, Sponsta, der forbinder brands med instagrammere.
At den 25-årige danskers program for tiden er tætpakket understreges af, at han i denne uge både forsvarede sin bachelor på Kreativ Kommunikation på DMJX og sagde op på bureauet.
”M&C Saatchi er et helt fantastisk sted, men jeg kan ikke være fuld tid på et reklamebureau i London og drive virksomhed ved siden af. Slet ikke, når ambitionen er at skabe en global succes med den,” siger Philip Bock.
Sponsta er et eksempel på influencers marketing, idet annoncører i stigende grad tyr til populære instagrammere, når de skal have deres budskab ud. Men det kan være svært at finde de instagrammere, der matcher brandet, og kontakt-info er sjældent tilgængelige på Instagram. Det er netop problemet, Sponsta agter at løse.
”Sponsta kan ses som en slags markedsplads, hvor brands og instagrammere kan finde hinanden, kommunikere og indgå kommercielle aftaler. Annoncører kan filtrere på instagrammerne ud fra temaer, antal followers, location osv. De instagrammers, man kan finde på platformen, er alle godkendt af mig personligt for at sikre kvaliteten. Det samme kommer vi til at gøre med annoncører, som kan ansøge om adgang efter lanceringen i Cannes,” siger Philip Bock.
Og foreløbig har han godkendt ca. 800 instagrammere til Sponsta. De når tilsammen ud til ca. 53 mio. mennesker. Philip Bock anslår løseligt, at der findes én million instagrammers med mindst 10.000 følgere hver.
Sponsta er en idé, Philip Bock har gået med, siden han begyndte på Kreativ Kommunikation. Med sig i virksomheden har han sine to makkere Daniel Mierzwinski, der er produkt ansvarlig, og Bo Winther, teknisk ansvarlig.
Den awardvindende dansker siger farvel til bureau-branchen, men ikke til de værktøjer og den tilgang, han har brugt flittigt:
”Udvikling af ideer og koncepter er ikke kun noget, jeg har gjort brug af på bureauet, men også dét, der har formet Sponsta. Og den kreativitet, jeg bruger til at løse en brief, har jeg også med, når virksomhedens udfordringer skal løses,” siger Philip Bock og tilføjer:
”Jeg har sagt mit bureau-job op, men jeg tror ikke, jeg skal lave Sponsta resten af mit liv. Der kan komme andre projekter, og der kan komme nye bureau-muligheder. Måske en kombination med et eget bureau. Indtil videre har det været sjovt – men også hårdt – at starte en virksomhed op.”
Sponsta lanceres i festivalpalæet i Cannes – Audi A, nærmere bestemt – søndag den 21. juni kl. 12.15-12.45.
Se cv’et for Philip Bock og Morten Schmidt her.
Og således præsenterer Cannes Lions indlægget:
The New Celebrities
Hosted by Sponsta
Using influencers to promote your brand is the oldest trick in the book. However, a new breed of influencers is emerging and they have a great deal of impact despite not being traditional celebrities. We’re talking about instagramers and how to utilise these to reach the massive audience that is present on Instagram.
Sponsta is helping brands connect with influential instagramers and CEO, Philip Bock, will show delegates how to practically do this, how to get the most of a campaign and professional Instagramer Kevin Wong will join to share his experiences in working with brands.
Speakers: Kevin Wong – Instagramer, Philip Bock – CEO, Co-Founder – Sponsta