Opdateret. Det tegner godt for den danske kreativtet, når man ser på de unges præstationer. Sådan har det – heldigvis – set ud i noget tid, og der kommer løbende nye talenter til.
Det gælder både D&AD og Future Lions.
D&AD først, hvor to danske teams er kommet ”i bogen” i talentkonkurrencen New Blood Awards. Her leverer ægte kunder, bl.a. Facebook og Airbnb, ægte briefs, og de indsendte arbejder bedømmes af en flok top-kreative.
Sidste år var der for første gang tre Pencils til studerende fra Kreativ Kommunikation fra DMJX, i år slap to arbejder igennem nåleøjet og fik Pencils. I næste måned vil det blive afsløret, hvilken slags award de to teams får.
- “Your Coffeehouse” af Andreas Green Lorentzen & Jesper Wendelbo, 2. årgang
- “One World Hero” af Simone Wärme & Klara Vilshammer Christiansen, 1. årgang
Se filmene forneden.
Og Future Lions? Heller ikke så ringe endda. Her er 7 danskere med på shortlisten, officielt kaldet Top100, fundet blandt de ca. 1800 arbejder, som i år deltager i AQKA’s konkurrence. Den er en del af Cannes Lions’ officielle program og kan i år fejre 10 års jubilæum.
- “Allianz Drive Mode” af Mads Schmidt Hansen og Sebastian Risom, Kreativ Kommunikation, DMJX, i København
- “Catches what other shavers miss” af Mads Alexander Nielsen, School of Communications Arts i London
- “Valuesticker” af Zacharias Legarth, Hyper Island i Stockholm
- “Give a shit” af Søren Birk, School of Communications Arts i London
- “Lego world” af Louis Elsass Meyer, Miami Ad School i Hamburg
- … samt “Tesco smart tag” af Michelle Husen, Miami Ad School i Hamburg.
Michelle Husen var i første omgang ikke med på listen, da AKQA scannede den fortrolige Top100-liste for danske talenter.
En internationalt orienteret flok, der har flotte danske præstationer at forsvare, idet der i dette årti har været følgende guldvindere på scenen i Festivalpalæet i Cannes:
- 2010 – Peter Ammentorp og Nicolai Villads samt Thomas Ilum
- 2013 – Caroline Escobar
- 2014 – Mathias Trads
D&AD New Blood Award, danske Pencils:
https://www.youtube.com/watch?v=j06YyRAQfQk
“Give a shit” af Søren Birk, School of Communications Arts i London
“Allianz Drive Mode” af Mads Schmidt Hansen og Sebastian Risom, Kreativ Kommunikation, DMJX, i København
“Lego world” af Louis Elsass Meyer, Miami Ad School Europe i Hamburg
Samt et link til Valuesticker her. Af Zacharias Legarth, Hyper Island i Stockholm