Kreativ springer ud som iværksætter – og hyrer 4 bureauer

Peter Engholm
25@mail.dk

Vindstøj i mobilen? Det problem løser et nyt produkt, som er udtænkt og – nok så flot – udført af en kreativ. Markedsføringen var en hård nød, og her måtte bureauer på banen.

Phoamy er netop blevet lanceret – et dansk produkt, der fjerner vindstøjen fra dit headset, når du taler i mobil på farten.

Det diskret designede produkt har den kreative bureaumand Kenneth Tram som fader. Ideen blev undfanget for godt seks år siden:


”Jeg var på Unplugged dengang, og jeg havde fået Cirkus Arena til at komme ind. Derfor havde jeg købt klovnenæser i skum til hele bureauet,” siger Kenneth Tram.

På vej hjem over Langebro ringede jeg til min kone for at fortælle, at jeg var på vej. ”Jeg magter ikke den vindstøj,” sagde hun. Jeg fandt den klovnenæse frem, som min datter skulle have, og støjen forsvandt.”

Den kreative tilgang til vindstøjen var ligetil for Kenneth Tram, men den egentlige produktudvikling, som har fundet sted siden begyndelsen af 2013, var han og kompagnonen, erhvervsjurist Thomas Kock, ikke forberedt på.

”Vi har måttet udvikle vores egen lim – i syd-Tyskland, vi har måttet finde en måde at farve skum på. Vi har fået åbnet cellestrukturen i skum, der i øvrigt produceres i 90 m lange kar. Phoamy produceres seks forskellige steder og samles ét sted. Jeg har drømt om skum i snart flere år,” siger Kenneth Tram og sammenfatter:


”Det har været svært at holde begejstringen oppe undervejs, især når vores prototype ikke fungerede efter hensigten. Jeg vidste, at vi først kunne klappe os selv på skulderen, når vores tomandsband havde ført ideen ud i livet.”

Nu er phoamy klar og skal markedsføres. Det burde være relativt let for Kenneth Tram, der også har haft foden under eget bord med sit Lakremebureauet – men sådan skulle det ikke gå:

”I 16 år har jeg markedsført andre folks produkter. Men at skulle lave tingene selv – det var for svært. Samtidig var det ikke hér, vi kunne eller ville spare. Til gengæld skulle jeg ikke bruge lang tid på at identificere dem, der var bedst til opgaven,” siger Kenneth Tram.

Phoamy har valgt 4 bureauer, heraf 2 PR-bureauer. Og det var det ene PR-bureau, der kom med phoamys payoff: ”Make yourself heard”.

”Baby har stået for udviklingen af al indholdet og eksekveringen på de digitale medier, In2media står bag sitet, Kompas Kommunikation håndterer blogger- og kändis-delen, mens Burson-Marsteller håndterer den klassiske PR – og den adm. dir. fra netop Burson-Marsteller, Nikolaj Buchardt, er idémanden bag vores payoff,” siger Kenneth Tram.

Hos Baby kalder adm. direktør, Mads Toft, opgaven for meget interessant, fordi den ikke kun introducerer et nyt produkt, men en ny kategori:

“Kenneth præsenterede produktet, og det var fedt: En simpel – og vildt brugbar – måde at løse et udbredt problem på. Hans opgave er få mest effekt i markedet og samtidig få bygget sit brand, for selv om han har rettighederne i orden, så kan der komme kopister. Budgettet er ikke til tv, men via Instagram og Facebook får vi reach og kan samtidig slå en digital krog i folk med det content, vi får bygget ind i brandet. 

Sitet kan ses her – og her er Facebook-siden, der bl.a. har filmen med en alpin test af produktet.