Carlsberg i Danmark dropper nu også sloganet “That calls for a Carlsberg” og går lige som de internationale markeder over til det ikoniske “Probably the best….”. Og man kommer til at gøre det med manér.
Samtidig er Carlsberg netop i gang med at indarbejde et nyt ikon, der skal fungere ved siden af det klassiske logo. Det gælder det humleblad, der indgår i Carlsberg-logoet.
“Lige som Nike har sit ikon – swooshen – vil vi også sætte humlebladet mere i spil og det sker både i Danmark og internationalt,” siger Jeppe Boel, senior manager, Carlsberg Brand hos Carlsberg Danmark og fortsætter:
“Vi repositionerer Carlsberg på det danske marked. Ændringen af sloganet vil blive understøttet af et anderledes udtryk overfor forbrugerne både i kommunikationen og på både barer og i butikker.”
Humlebladet blev sat i spil i weekenden ved en event i Københavns Lufthavne. Det nye visuelle udtryk kaldes Twilight, hvilket illustreres af lyset fra humlebladet over Carlsberglogoet samt i det store humbleblad til højre.
Carlsberg Danmark er på trapperne med en kommunikationsindsats til et to-cifret millionbeløb, og det sker med hjælp fra to danske bureauer, hvis arbejder også skal bruges internationalt.
Det er det danske leadbureau Yellow, der er i gang med en reklamefilm, som får premiere i uge 11, samt Kontrapunkt, der har stået for at udvikle den nye visuelle identitet i alle lande – herunder humlebladet, som får markant større fokus i kommunikationen.
“Kommunikationen har sin grundtanke i historiefortællingen om brygger Jacobsen og hans betydning for kvalitet og øllens karakter – vi mener jo, at han bryggede ‘probably the best beer in the world’. Vi investerer desuden i at højne drikkeoplevelsen – f.eks. med servering i lækre glas og fra frostede haner samt personale i Carlsberg tøj på udvalgte barer. Det handler om kvalitet og oplevelse.”
Tilbagevenden til det gamle slogan sker i erkendelse, af at That Calls-sloganet ikke slog igennem.
I Danmark har man været tøvende for at vende tilbage til Probably-sloganet bl.a. fordi man ifølge Jeppe Boel ville se om Probably-sloganet blev en succes.
Det tyder det på, skriver Carlsberg selv i sin nyligt offentliggjorte årsberetning og grunden til at Danmark går tilbage til Probably-sloganet lige nu, er ifølge Jeppe Boel, at Carlsberg på internationalt plan vil kommunikere under det nye slogan ud i forbindelse med EM til sommer.
”Det vil undre folk i Danmark, hvis vi kører med eet slogan i Danmark og et andet internationalt i forbindelse med slutrunden, så derfor ændrer vi kommunikationen nu. Og desuden tror vi på, at ’Probably-sloganet’ er så holdbart, at det vil holde rigtig mange år fremover”, siger Jeppe Boel.