Carlsberg repositioneres i Danmark med nyt slogan og nyt ikon

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Carlsberg i Danmark følger nu det internationale og bruger det ikoniske slogan “Probably the best…” Det sker med en milliondyr indsats, der også omfatter et nyt ikon ved siden af det klassiske logo.

Carlsberg i Danmark dropper nu også sloganet “That calls for a Carlsberg” og går lige som de internationale markeder over til det ikoniske “Probably the best….”. Og man kommer til at gøre det med manér.

Samtidig er Carlsberg netop i gang med at indarbejde et nyt ikon, der skal fungere ved siden af det klassiske logo. Det gælder det humleblad, der indgår i Carlsberg-logoet.

“Lige som Nike har sit ikon – swooshen – vil vi også sætte humlebladet mere i spil og det sker både i Danmark og internationalt,” siger Jeppe Boel, senior manager, Carlsberg Brand hos Carlsberg Danmark og fortsætter:

“Vi repositionerer Carlsberg på det danske marked. Ændringen af sloganet vil blive understøttet af et anderledes udtryk overfor forbrugerne både i kommunikationen og på både barer og i butikker.”

 
Humlebladet blev sat i spil i weekenden ved en event i Københavns Lufthavne. Det nye visuelle udtryk kaldes Twilight, hvilket illustreres af lyset fra humlebladet over Carlsberglogoet samt i det store humbleblad til højre.

Carlsberg Danmark er på trapperne med en kommunikationsindsats til et to-cifret millionbeløb, og det sker med hjælp fra to danske bureauer, hvis arbejder også skal bruges internationalt.

Det er det danske leadbureau Yellow, der er i gang med en reklamefilm, som får premiere i uge 11, samt Kontrapunkt, der har stået for at udvikle den nye visuelle identitet i alle lande – herunder humlebladet, som får markant større fokus i kommunikationen.

“Kommunikationen har sin grundtanke i historiefortællingen om brygger Jacobsen og hans betydning for kvalitet og øllens karakter – vi mener jo, at han bryggede ‘probably the best beer in the world’. Vi investerer desuden i at højne drikkeoplevelsen – f.eks. med servering i lækre glas og fra frostede haner samt personale i Carlsberg tøj på udvalgte barer. Det handler om kvalitet og oplevelse.”

Tilbagevenden til det gamle slogan sker i erkendelse, af at That Calls-sloganet ikke slog igennem.

I Danmark har man været tøvende for at vende tilbage til Probably-sloganet bl.a. fordi man ifølge Jeppe Boel ville se om Probably-sloganet blev en succes.

Det tyder det på, skriver Carlsberg selv i sin nyligt offentliggjorte årsberetning og grunden til at Danmark går tilbage til Probably-sloganet lige nu, er ifølge Jeppe Boel, at Carlsberg på internationalt plan vil kommunikere under det nye slogan ud i forbindelse med EM til sommer.

”Det vil undre folk i Danmark, hvis vi kører med eet slogan i Danmark og et andet internationalt i forbindelse med slutrunden, så derfor ændrer vi kommunikationen nu. Og desuden tror vi på, at ’Probably-sloganet’ er så holdbart, at det vil holde rigtig mange år fremover”, siger Jeppe Boel.