“Collaborative full service”. Således lyder Advances tilgang til et reklamebureau i disse turbulente år, hvor den traditionelle bureaumodel er under pres.
En ting er dog ord – noget andet er resultater. Men kigger man på det nye regnskab for Advance, så synes der at være dækning for tankesættet. Sidste år opnåede man et rekord-resultat, og selvom bruttoavancen og bundlinjen faldt lidt i 2015, så er det bundsolide resultater. Og kigger man op på den øverste linje – på omsætningen – så var der – i hvert fald i 2015 – en indikation på tankesættet.
Ved siden af det lille fald i bruttoavance havde Advance nemlig en omsætningsvækst på over 14 pct. til 101 mio. kr.
“Der er brug for holistisk tilgang til kundens brand og kommunikation, men vi anerkender samtidig, at det ikke er muligt for selv større danske bureauer at levere full-service, så det må ske i et samarbejde. Det er en svær disciplin, som måske strider lidt mod mange bureauers selvforståelse og selvbestemmelse. Men vi kan se det virker, hvis man evner at give hinanden plads,” siger adm. dir. Jens Krog og fortsætter:
“Omsætningen stiger som en konsekvens af konsortie samarbejde, hvor andre fakturerer direkte igennem os, som det koordinerende bureau. Det er med andre ord tom omsætning hos os. Men sådan behøver det ikke se ud næste år. Det afhænger helt af kunderne. Nogle kunder har i 2015 foretrukket at få fakturaerne et sted fra, når de entrerer med flere bureauer, men det kan skifte fra år til år.”
Investeringer på dagsordenen
Selvom bureauet har oplevet en lidt mindre bruttoavance, så er man alligevel vækstet lidt på antal ansatte, og der står da også investeringer på dagsordenen. Konkret har man omkring årsskiftet købt sig ind i dialogbureauet Responsive, som også er flyttet ind på Landemærket.
”Data, dialog og customer engagement er vigtige aspekter af kundernes marketing og Responsive er blandt de bedste i branchen til netop det, så vi er glade for at det er lykkedes at komme tættere på hinanden,” siger Jens Krog.
Derudover lægger man op til fortsat at investere.
“Markedet er så meget under forandring, at vi tror det er vigtigt at udvikle sig hele tiden. Det indebærer bl.a. at vi vil videreudvikle vores kompetencer indenfor content og digitale løsninger,” siger Jens Krog og fortsætter:
“Noget af det vi er gode til er kommunikation for internationale virksomheder. Derfor investerer vi i at styrke vores internationale kompetencer. Samtidig forventer vi at udbygge vores internationale netværk af bureauer vi samarbejder med i Network One.”
Jens Krog fortæller desuden, at man vil investere i en skærpet fortælling om Advance både internt og eksternt.
Nøgletal for Advance
- Bruttoavance 63,749 mio. kr. -5,3 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,08 mio. kr. -10,1 pct.
- Lønandel 61,8 (59,4)
- Resultat af primær drift +11,539 mio. kr. -22,6 pct.