LinkedIn lancerer sin første tv-reklame nogensinde

Peter Engholm
25@mail.dk

Da NASA slog sit astronaut-program op på LinkedIn, søgte 3 mio. personer ind. Det er afsættet for LinkedIns første tv-reklame, der får premiere ved Oscar-uddelingen.

Tv klarer sig fortsat godt i kampen om marketingkronerne. Selv de nye online-spillere har fundet ud af, at bruge mediet. F.eks. var Facebook sidste år den største blandt 877 nye tv-annoncører i England.

Og en mere er på vej ind på tv-skærmen. LinkedIn slog sidste år afdelingerne for hhv. marketing og PR sammen, og hentede Nick Bartle ind fra Apple og gjorde ham til VP-marketing. Samtidig blev LinkedIns kommunikationschef, Shannon Stubo, marketingdirektør.

Nu følger så netværkets første integrerede marketingfremstød – inkl. en tv-reklame, der får premiere i forbindelse med Oscar-uddelingen på søndag.

You’re Closer Than You Think, med en voiceover af LinkedIn-boss Jeff Weiner, tager afsæt i NASAs beslutning sidste år om at bruge LinkedIn til at gøre opmærksom på sit astronaut-program. Tre mio. personer med LinkedIn-profil søgte ind.

”Vi så astronauten som symbolet på drømmejobbet, og besluttede at centrere kampagnen om denne fortælling,” siger Nick Bartle til AdAge.

Han tilføjer:

”Vores vision er at skabe økonomiske muligheder for arbejdsstyrken på global plan. Det gennemsyrer alt, hvad vi gør – inkl. at hjælpe vores medlemmer med at finde jobs, få inspiration fra indflydelsesrige personer, bygge et professionelt brand og skabe forbindelser til andre, der kan gøre en forskel for dig på din vej.”

Kampagnen er skabt i samarbejde med BBDO San Francisco, og Spark har håndtereret mediadelen.

At lancere en tv-reklame med en astronaut på Oscar-aftenen giver god mening, al den stund, at både The Martian og Matt Damon i rollen som astronaut er nomineret.

LinkedIn har ifølge AdAge planer om at følge op med flere brand-kampagner.