D.E.R har fået bøde for reklamefilm i S-tog

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Effekterne overskyggede de lovpligtige oplysninger om kreditomkostninger ved et lån.

Hvis man markedsfører lån, så er der en række krav til, hvilke oplysninger, der skal gives om kreditomkostningerne.

Men det er ikke nok, at de bare står der. Man kan gøre så meget for at tiltrække sig opmærksomhed, at selve øvelsen stjæler for meget af opmærksomheden.

Det koster nu D.E.R en bøde på 38.400 kr.

I en reklamefilm, der blev vist i S-toget i december 2013, dalede 500-kronesedler ned over skærmen efterfulgt af overskriften ”Lån op til 50.000 kroner”. Herefter blev der med stor skrift skiftevis vist en række budskaber som fx ”Fast årlig rente fra 9,9 %” og ”SE MERE – SMS LAAN til 1919.”

De lovpligtige kreditoplysninger, som fx ÅOP og de samlede kreditomkostninger, stod hele filmen igennem allernederst på skærmen med en meget mindre synlig lysegrå skrift på hvid baggrund.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugerne risikerede at overse kreditoplysningerne, når de så reklamefilmen, fordi:

  • De mange effekter med skiftende budskaber fjernede fokus fra kreditoplysningerne nederst på siden, og
  • Kreditoplysningerne stod med en lysegrå tekst, som var meget mindre synlig i forhold til de øvrige budskaber.

”D:E:R er det første firma, som betaler en bøde for ikke at give kreditoplysninger på tilstrækkelig tydelig og fremtrædende måde i en reklamefilm. Vores afgørelse er med til at udstikke grænserne for, hvor tydeligt oplysningerne skal vises, før en reklamefilm overholder markedsføringsloven,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.