Branding er rykket op på dagsordenen hos dagligvare-leverandøren, Systemfrugt, der hører til de mere anonyme danske virksomheder.
Det så man i efteråret, da man skiftede bureau til fordel for Envision – og man ser det nu, hvor en ny marketingdirektør er tiltrådt.
Der er tale om Anders Fisker Olesen, og ansættelsen af ham indebærer, at marketing er rykket højere op i hierarkiet.
”Vi havde tidligere en marketingchef. Nu har vi gjort det til en marketingdirektør, der indgår i firmaets ledelse. Det hænger sammen med, at vores brandede produkter udgør en voksende del af vores omsætning – ikke mindst i vores nordiske eksport,” siger adm. dir. Peter Bruun og tilføjer, at der også er blevet knyttet et innovations-ansvar til stillingen som marketingdirektør.
Anders Fisker Olesen har været hos Arla i forskellige stillinger siden 1996. Hans seneste job var som Head of Global Category Excellence – en funktion, han har varetaget siden 2010.
Hans forgænger var Bjarne Siersbæk, der var marketingchef og som ved årsskiftet skiftede til en stilling som marketingchef i Atria Danmark.
Systemfrugt er et firma som i seneste regnskabsår havde en omsætning på knap 600 mio. kr. og omkring 165 ansatte. Firmaet leverer både frisk frugt samt tørret frugt, nødder og chips.
Sidste år lancerede man et nyt brand, Earth Control, som blev udviklet af J. Walter Thompson. Man ønskede dog at have et bureau tættere på sig i Aarhus i arbejdet med at yderligere at skærpe profilen.
Peter Bruun tiltrådte som direktør sidste sommer, og et af hans initiativer har været et øget fokus på branding – med Earth Control som det primære brand.