Danmarks ældste lotteri, Klasselotteriet, har nedlagt stillingen som marketingdirektør. Det betyder et farvel til Kirsten Østergaard, der har bestredet posten siden 2003.
”Vi har omstruktureret og omorganiseret. Og i den forbindelse har vi nedlagt stillingen som marketingdirektør,” siger Elisabeth Rask Jørgensen, der er Klasselotteriets adm. direktør.
Klasselotteriet har på 12 år mere end fordoblet sin omsætning til 750 mio. kr. og kom styrket igennem finanskrisen. Også siden liberaliseringen af spillemarkedet i 2012 – med et stærkt konkurrencepræget marked til følge – er Klasselotteriets omsætning vokset.
Blandt de første med datamining
Trods sin høje alder, etableret i 1753, var Klasselotteriet blandt de første til at arbejde med datamining og livstidsværdier for sine kunder og til at indføre salgsmodelleringer. Klasselotteriet har også automatiseret store dele af marketing, herunder dialogdelen.
Nu har den digitale produkt- og udviklingschef Anders Søgaard Nielsen fået ansvaret for marketing, oplyser Elisabeth Rask Jørgensen.
En marketingdirektør kan have indblik i digitale felter – har en digital udviklingschef indblik i marketing?
”Man skal ikke lægge for meget i stillingsbetegnelser. Vores digitale produkt- og udviklingschef har forstand på feltet, og derudover kan han forlade sig på dygtige medarbejdere samt vores bureaupartnere,” siger Elisabeth Rask Jørgensen.
Farvel til Magnetix
Disse partnere er der blevet én færre af, efter at Klasselotteriet har sagt farvel til Magnetix, der var i konstellation med Advice. Førstnævnte som dialogbureau, sidstnævnte som reklamebureau. Nu håndterer Klasselotteriet dialog-markedsføringen inhouse og via Advice.
Fra årsskiftet tog Klasselotteriet hul på et nyt bureausamarbejde, idet OMD afløste IUM/BNP, som havde været mediabureauet de seneste fire år.
Om Kirstens Østergaards afsked siger Elisabeth Rask Jørgensen:
”Det er med vemod, jeg siger farvel. Jeg sætter pris på den store og flotte indsats, hun har ydet sammen med sine medarbejdere.”
Selv siger Kirsten Østergaard:
”Jeg har været glad for udfordringerne i Klasselotteriet, hvor jeg har været med til at effektivisere og modernisere marketing – hvad enten det var været det taktiske, via Klas-universet, eller det mere brandende, via Heldige Helge-universet. Jeg glæder mig over de resultater i marketing, kundeservice og salg, som jeg sammen med kolleger og samarbejdspartnere har skabt.”