Creative Circle Award snusede sidste år lidt til Direct-kategorien, men efter at Post Danmark har valgt at nedlægge sin DM-dag og i stedet arbejde sammen med Creative Circle, er det blevet til sin helt egen kategori i konkurrencen.
På den måde kan man kalde de 9 bureauer, der er blevet placeret på short-listerne i de fire Direct-konkurrencer som debuttanter.
I alt er der tale om 11 forskellige kampagner, der er blevet shortlistet.
At bedømme Direct i forbindelse med Creative Circle Award markerer noget af et nybrud i forhold til DM-dagen.
”Traditionelt har resultater spillet en stor rolle i bedømmelsen af Direct, men i Creative Circle har vi fokus på ideen, og derfor har det været vigtigt, at juryen ikke har ladet sig forblænde af tal,” siger jury-formand Silas Gøttler og fortsætter:
”Men samtidig er det vigtigt, at den stærke ide også er relevant i forhold til Direct. Jeg tror, at man i dag er bevidst om, at direct er meget mere end brevfletning og strategi. Vi ser meget nytænkning og vi ser gode strategier – den gode ide skal så bringe kampagnen i mål, og når det sker, så skal resultaterne nok også være der.”
Silas Gøttler er godt tilfreds med juryens arbejde og de resultater, der fremstår på short-listerne – men han erkender også, at der er tale om et første-år, hvor man skal have fundet sine ben at stå på.
”Der er tale om et markant løft i forhold til, hvad vi tidligere har set i Creative Circle sammenhæng på dette område. Men vi skal arbejde på at blive endnu skarpere i formuleringerne omkring bedømmelsen og de krav, der stilles, så vi sikrer, at Direct både fungerer i forhold til Creative Circles formål og bedømmer Direct på relevante præmisser for kategorien,” siger Silas Gøttler.
Han hæfter sig ved, at der er stor bredde i forhold til de bureauer, der er blevet shortlistet.
”Der har også været stor bredde i indsendelserne, og der er virkelig gjort noget ud af indsendelserne, hvor flere af de unge kreatører har vist, at de har stort fokus på ideen. Jeg synes også, at bureaulisten viser bredde, hvor både klassiske Direct-bureauer, kreative bureauer og digitale bureauer optræder,” siger Silas Gøttler.
Bureauliste:
- 3 Ogilvy Danmark
- 2 Robert/Boisen & Like-minded
- 2 The Orbit Agency
- 2 Director
- 1 Klausen + Partners
- 1 Another
- 1 McCann Copenhagen
- 1 Molamil
- 1 J. Walter Thompson
Shortlister:
Direct – Data driven
Kunde, Kampagne, Bureau
- DEAS Bolig
- DEAS Bolig Pristjek
- Klausen + Partners
- home
- Kundekapring
- Director
- SKAGEN Fondene
- Formuelisten
- Director
- SuperBrugsen
- Grill Alarm
- Molamil/Beginr
Direct – Activation
Kunde, Kampagne, Bureau
- Deloitte
- Podcasts til Topledere
- Ogilvy Danmark
- Forsvarets rekruttering
- Se din fremtid i 360°
- Ogilvy Danmark
- Spies Travels
- Do it for Mom
- Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack
- Audiofly Nordic
- The Daily Beat
- The Orbit Agency
Direct – Cross channel
Kunde, Kampagne, Bureau
- Freezone Sound Design
- The website album
- J. Walter Thompson
- Audiofly Nordic
- The Daily Beat Cross Media
- The Orbit Agency
- Deloitte
- Podcasts til Topledere
- Ogilvy Danmark
- Spies Travels
- Do it for Mom
- Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack
Direct – Loyalty
Kunde, Kampagne, Bureau
- Børnefonden
- Virtual Birthday Invite
- Another
- MasterCard
- ScanSpin&Win
- McCann Copenhagen