Opdateret. Dansk digital kompetence formåede at stikke ud, da ca. 13.000 arbejder fra i alt 70 lande blev bedømt af både juryen og folket i The Webby Awards.
3 bureauer – Hello Monday, Saatchi & Saatchi samt UncleGrey – fik til sammen 4 awards i konkurrencen med taglinen ’Honoring The Best of The Internet’.
Hello Monday vandt en Webby sidste år og kører dobbelt-op i år med to af slagsen, for henholdsvis Wove (videretænkningen af smartwatches) og Google Ideas (Jigsaw) – begge sites.
Wove har fået en Webby Award, mens Google modtager en Webby People’s Voice Award.
Saatchi vandt sidste år for Toyota, og det høje niveau holdes fortsat i samarbejdet, for i år har A Siri-ous safety massage – også for Toyota – vundet en People’s Voice i kategorien Online Guerilla & Innovation.
”Webby er skabt på internettets præmisser og placerer reklame sammen med bl.a. popkultur. Det er vitterligt internettets Oscar,” siger Regner Lotz, der er kreativ direktør for Saatchi.
Han tilføjer:
“A Siri-ous Safety Message er et forsøg på at give et ellers negliceret medie, radioen, en ny placering. Spottet aktiverer talefunktionen i iPhone og Android og sætter den på airplaymode. Det virker kun på dem, der aktivt bruger deres mobil under kørslen – hvad de jo ikke må. Vi fik med et radiospot sat en samtale i gang på sociale medier om sikkerhed.”
UncleGrey er tredje danske bureau-vinder. Også en People’s Voice og med en award-kending: The Canon Gig App, som allerede gjorde sig bemærket i sidste års Cannes Lions. En værdiskabende nyfortolkning af klassikeren Don’t Tell, Show It, når det gælder kvaliteten af et regulært kamera kontra dét i mobilen. Det samme arbejde gør sig lige nu også gældende i D&AD og Creative Circle Award.
I alt 11 danske bureauer og 2 kunder-på-egen-hånd stod bag 15 arbejder, som fik næsten 20 finalepladser.
The Webby Award har årligt uddelt priser siden 1996. Det sker inden for fem felter:
- Websites
- Online Film & Video
- Advertising & Media
- Mobile Sites & Apps
- Social
De danske arbejder lå overvejende inden for Websites, men også arbejder inden for Advertising & Media samt Mobile blev fremhævet.
Fremhævelsen af et arbejde sker i flere tempi; Det kan få en Honoree – der er et værdigt klap på skulderen – eller en nominering. Og nomineringen kan så blive konverteret til en jurypris eller en folkets pris, hvor flere millioner personer giver deres mening til kende.
De fire Webbyer er i øvrigt den største danske høst i en lille håndfuld år.
The Webby Awards 2016 – Danske resultater
Webby Award
- Hello Monday – Wove
Webby People’s Voice Award
- Saatchi & Saatchi – A Siri-ous Safety Message (Toyota)
- UncleGrey – Canon Gig App
- Hello Monday – Google Ideas
Nominee
- UncleGrey – Weber BBQ Culture
- UncleGrey – Weber BBQ Culture
- Molamil – Pass It On
- Molamil – Pass It On
- McCann – SAS: Europes most punctual offer
- Great Works – Holm Marcher & Co
- Lego Systems – Lego Club
Honoree
- Dwarf – Halifax: Burger on the Fly
- e-Types – Seamless Shopping/Paustian
- MagicPeopleVodooPeople – Aiaiai
- Spring/Summer – B&O Play H6 Rapha Edition
- Spring/Summer – Beagle
- Stupid Studio – Stupid Studios
- UncleGrey – Weber BBQ Culture
- VisitDenmark – Bike & Camp
The Webby Award tilbyder – selv efter 20 år – ikke noget større overblik over vinderne. Identificeringen af de 19 ovenstående arbejder skete i forbindelse med nomineringerne ved ihærdighed af Susanne Ingemann, Dansk Markedsføring. Skulle vi have overset nogen, så giv endelig lyd.