1000 tankstationer skifter navn: Kampagnen bygger på medarbejderne

FiG

Statoil bliver til Circle K. Det skal kommunikeres og det bliver det med selskabets største kampagne nogensinde.

Bureaunavnene er prominente. Forsmann & Bodenfors norske søsterselskab SMFB er lead med Umwelt som en del af holdet.

Og omfanget er betydeligt. 1000 tankstationer i Norden skal have skiftet navn, facade og andet brand-materiale inden årets udgang. Det begynder i morgen på Statoil i Hvidovre.

Men alt det er sådan set ikke særligt nyt. Det er derimod kampagnen, der skal fortælle om navneskiftet. Det bliver den største nogensinde i selskabets historie – og det kreative greb har været at lade medarbejderne fortælle historien.

https://www.youtube.com/watch?v=IwmLxIlnBDE

“Lige før jul samlede vi de første stationsmedarbejdere fra Europa og Nordamerika i Tampa, USA og gjorde de indledende øvelser. Uden manuskript eller anden instruktion. Resultatet er derfor netop, at kampagnen fremstår ærlig og personlig,” siger Ann Kirstine Havsteen, der er marketing- og kommunikationsdirektør i Circle K Danmark. Hun tilføjer:

“For de ansatte har det betydet rigtig meget at medvirke i kampagnen. De er stolte og glæder sig til at blive ”kendisser”.

https://www.youtube.com/watch?v=0H21n7wyikI

Kampagnen køres bredt i forskellige medier; TV, radio, sociale medier, outdoor og egne kanaler. Den har 2 budskaber: ”Vi ændrer os, men kun til det bedre” og ”Nyt navn, samme mennesker”.

“Et brand som Circle K formes først og fremmest af medarbejderne. De er derfor de bedste talspersoner for det nye brand. Det er dem, der møder kunderne hver dag på stationerne. De har forståelse for kundernes skepsis mod ændringer, og de er positive overfor Circle K og tror på udviklingsmulighederne med det nye brand,” siger Ann Kirstine Havsteen.