Det er ikke lang tid siden, at The Orbit Agency fyldte 1 år. Men der har faktisk været rimelig fart på, for der sidder allerede 10 medarbejdere. Og nu udvides med en ny partner.
Bureauet er stiftet af den tidligere ledelse på Halbye Kaag JWT, adm. dir. Thomas Thorstholm og kreativ direktør Simon Wooller, og deres nye partner er en, de kender særdeles godt.
Der er nemlig tale om Halbye Kaags anden kreative direktør, David Asmussen, der forlod bureauet sidste efterår. Siden har han holdt sig ude af nyhedsstrømmen, men hans valg kan næppe karakteriseres som en overraskelse. Dog nøje velovervejet, konstaterer han.
”Man er aldrig dygtigere end dem man arbejder sammen med. Med Simon og Thomas har jeg muligheden for at arbejde sammen med dem, jeg opfatter som de mest kompetente og ambitiøse i branchen,” siger David Asmussen. Og tilføjer om det at gå fra et netværksbureau til et dansk baseret bureau:
”Jeg har haft fornøjelsen af at være på flere internationale netværksbureauer. De har forskellige kulturer, både kæderne og landene imellem. De har dog en ting tilfælles: Deres tilgang, metoder eller filosofier, er allesammen fra 50- og 60’erne. Deres modeller har forskellige navne, men de løsninger, der bliver præsenteret er stadig basseret på tro, gæt, subjektive holdninger og rummer en lang række hvis’er og måske’r. Når man arbejder med ideudvikling og innovation – så er det naturligt at søge hen til et bureau der er innovativt inden for kernekompetencen, nemlig selve ideudviklingsprocessen.”
Det er dog ikke første gang, at David Asmussen har været med på opbygningen af et bureau. Han trådte sine sine kreative barnesko på bureauerne Leo Burnett og Euro RSCG, indtil han i 2001 var med til at starte bureauet LivingBrands som en af fire partnere. Bureauet blev solgt i 2008, hvorefter David Asmussen blev kreativ direktør på JWT.
“I forbindelse med udviklingen af vores værktøjer, har vi ofte oplevet at mange, der er opdraget i de kreative fag, har en markant modstand til processer der involverer data, dokumentation og forbrugere. Så vi tager det ikke for givet, at vi let finder mennesker, der både har et så markant højt kreativt niveau kombineret med en nysgerrighed for data og innovation, som det er tilfældet med David,” siger Thomas Thorstholm.
The Orbit Agency gjorde sig fornylig bemærket ved at vinde tv-udbyderen, Boxer, fra Sunrise. Desuden er bureauet shortlistet ved Creative Circle Award for arbejde for de australske hovedtelefoner, Audiofly.