Sociale sponsorater slår sportssponsorater

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Og så har dansk sanger har lige sneget sig ind på top 20 listen over de sponsorater, der har mest gennemslagskraft.

Sociale sponsorater har større gennemslagskraft end sportssponsorater. Det viser i hvert fald dette års resultat af målingen af de 150 største danske sponsorater.

Således finder man ingen sportssponsorater i top 10, men derimod 6 sponsorater i velgørende institutioner og 4 sponsorater i forlystelsesparker. Kun 2 sportssponsorater er med på listen over de 20 sponsorater, der har mest gennemslagskraft.

Det er Gersdorff Research, der for andet år i træk har udarbejdet en Sponsorship Performance Ranking, hvor hver af de 150 største danske sponsorater er blevet tildelt en ’performance score’, baseret på ’kvalificeret kendskab’ og ’interessegrad’.

Det er Kræftens Bekæmpelse, der har den største gennemslagskraft hos den danske befolkning. Sidste års vinder, Tivoli København, henvises dermed til 2.-pladsen. Mens ZOO København og Legoland er nr. 3 og 4.

Højdespringeren i forhold til sidste år, er Dansk Flygtningehjælp, der er hoppet fra en plads som nr. 41 sidste år og direkte ind på en 15. plads

En sanger blander sig med organisationerne og forlystelsesstederne. Det er Rasmus Seebach, der lige har sneget sig ind i top 20.


Rank 2016  Rettighed  Rank 2015   Score 2016
 1 Kræftens Bekæmpelse  2  5265
 2 Tivoli København  1  5220
 3 ZOO København  3  4526
 4 Legoland    4524
 5 Læger Uden Grænser  6  4224
 6 Bakken København  4108
 7 Hjerteforeningen

 8  3721
 8 UNICEF   10  3657
Danske Hospitalsklovne  16   3654
10 Dansk Røde Kors 11 3354
 11 Natteravnene  9  3248
 12 Grøn Koncert  13  3216
 13 Håndbold Herrelandsholdet  7  3080
 14 Muskelsvindfonden  22  3068
 15 Håndbold Kvindelandsholdet 21  3060
 16 Dansk Flygtningehjælp   41  2961
 17 Djurs Sommerland 17 23 2958  23  2958
18  Rasmus Seebach (   IM*)  2925 
 19 Red Barnet 19 14 2881  14  2881
20   Folkekirkens Nødhjælp  17  2838

*) Ikke målt.

Fakta om Sponsorship Performance Ranking

Performance Score = Kvalificeret kendskab x Interessegrad. Kvalificeret kendskab er den andel, der har angivet at have kendskab til den enkelte rettighed og har svaret “kender godt”, “kender nogenlunde” og “kender lidt”. Interessegraden udgør andelen, der har vurderer rettigheden som “enten interessant” og “meget interessant”. 
Baseret på 4.100 interviews, hvor et repræsentativt udsnit af den danske befolkningen har angivet, om de kender den enkelte rettighedshaver og derudover finder den interessant.