OL begynder officielt kl. 20 lokal tid fredag i Rio de Janeiro, og her vil vi se sponsorer som Coca-Cola og McDonald’s gøre sig bemærket.
Allerede nu har en række brands bragt sig selv i spil, også selv om de ikke er sponsorer.
Unruly har samlet de 10 mest delte OL-reklamer, og på de tre øverste pladser finder vi brands, der ikke er officiel olympisk sponsor; Channel 4 allerøverst og Under Armour på både sølv- og bronze-pladsen.
Den næstmest-delte OL-reklame har stærkt dansk islæt; Martin Thurah har instrueret Rule Yourself-filmen med Michael Phelps. Den danske instruktør og Droga5 vandt i forrige måned Grand Prix i Cannes for Direction i Film Craft Lions.
På 4. pladsen over de mest delte OL-reklamer ses en af sponsorerne, P&G.
Det er oplagt at vise sportsstjerner i en OL-reklame, men regel nr. 40 i det olympiske charter sætter strenge krav til sportsfolkenes medvirken i reklamer – især hvis det gælder brands, der ikke har spyttet i den olympiske kasse.
Reglen gælder fra 9 dage før åbningsceremonien til 3 dage efter legene, og omfatter bl.a. brugen af ord som Olympics, Medal, Victory og Summer.
Men reglerne er blevet lempet lidt, så en ikke-sponsor også kan vise reklamer med sportsstjerner under OL – det kræver bl.a., at reklamen blev lanceret godt seks måneder forinden, hvilket gør brugen af stjerner til lidt af et sats.
Dén chance har ikke kun Under Armour, men bl.a. også Gatorade og Nike taget.
Da Unruly gjorde stillingen op, havde nr. 10 godt 40.000 delinger, mens nr. 1 havde næsten 1,3 mio. delinger.
Nr. 1
Nr. 2
https://www.youtube.com/watch?v=Xh9jAD1ofm4
Nr. 3
https://www.youtube.com/watch?v=CDM1FPFxbVk
Nr. 4
https://www.youtube.com/watch?v=MQ3k6BFX2uw
Nr. 5
Nr. 6
https://www.youtube.com/watch?v=o9lXgzEFkuo
Nr. 7
https://www.youtube.com/watch?v=U5G3No4Kwfo
Nr. 8
https://www.youtube.com/watch?v=6b03jWW70kc
Nr. 9
https://www.youtube.com/watch?v=xRXfevLDZBc
Nr. 10
https://www.youtube.com/watch?v=ivqhMxjV7j8