Når bilister tanker 95 oktan, er benzinen – så’n omtrent – den samme, hvad enten der står OK eller Haahr på standeren. Men der er enorm forskel på, hvorvidt de to selskaber anvender digitale muligheder, for mens OK hører til i yderfeltet af Danmarks mest digitale virksomheder, er Haahr nærmest at betegne som en analog én af slagsen.
Det viser undersøgelsen “Det Digitale Sundhedstjek 2011”, der omfatter 119 virksomheders digitale performance – målt på 29 forskellige digitale parametre som webbutik, YouTube-kanal og nyhedsbrev.
Danmarks 10 mest digitale virksomheder
– målt på Digital Performance Score (sidste års placering i parentes)
- 82 % Nykredit Bank (1)
- 78 % Telmore (7)
- 72 % Danske Bank (3)
- 65 % Nordea (13)
- 63 % Apple (5)
- 62 % Nokia (28)
- 62 % Jyske Bank (2)
- 62 % Apollo Rejser (9)
- 61 % Spies (6)
- 61 % DSB (ny)
Nykredit Bank genvinder sin titel som Danmarks mest digitale virksomhed, og bemærk at bankerne sidder på 5 af de 7 øverste pladser.
Set fra bunden ser listen sådan ud:
De 10 mindst digitale virksomheder
- 10 % Haahr Benzin
- 13 % Bauhaus
- 14 % Fakta
- 14 % Svane Køkkenet
- 16 % Kitchn
- 16 % Vordingborg Køkkenet
- 19 % Ilva
- 19 % Uno X
- 20 % Johannes Fog
- 21 % Thiele
“En virksomheds digitale strategi kan være, at man skal være på niveau med brugerne – som vi f.eks. ser det med Danske Spil. Tilgangen kan også være, at man er på niveau med konkurrenterne – det kan løfte en hel branche, som man ser med bankerne. Og endelig kan en virksomhed ønske at positionere sig ved at være innovativ og forrest i den digitale bus – uagtet forbrugernes niveau. I den modsatte ende finder vi Haahr, som man må formode har et bevidst valg om en minimal digital tilstedeværelse,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch.
Sammen med Starcom afholdt MyResearch her til formiddag Digital Dag på SAS Radisson på Frederiksberg. Der var proppet, og deltagerantallet holdt nede – og en anden gang kunne man med fordel have valgt en større sal, for “Det Digitale Sundhedstjek” rummer input, som både bureauer og annoncører kunne skrive sig bag øret.
“Man kan kæde undersøgelsen sammen med f.eks. vores digitale forbrugerundersøgelse MyDigitalConsumerStudy og se, at det er uudnyttede muligheder med hensyn til både podcast, blog, Facebook og Google Maps. Forstået sådan at under en tredjedel af virksomhederne har verificeret Google Maps, mens næsten alle forbrugere på nettet benytter sig af det. Det er en lavthængende frugt. Omvendt er andelen af virksomheder med Twitter og iPhone-applikationer større end den andel af forbrugere, der benytter sig af det,” siger Mogens Østergaard.
Undersøgelsen, der blev præsenteret på Digital Dag, viser, at kun 13 pct. af virksomhederne har en Android app – det skal ses i forhold til, at antallet af smartphones i Danmark ventes at runde to mio. i år.
“Fra vores forbrugerundersøgelse ved vi, at der sandsynligvis er flere, der har Android end iOS/iPhone. Derfor er det tankevækkende, at næsten dobbelt så mange virksomheder har en iPhone app i forhold til dem med en Android app,” siger Mogens Østergaard.