En af de største internationale karrierekanoner for unge, der står foran deres første job i bureaubranchen, er mappe-konkurrencen Cream – og den gør danske talenter sig habilt gældende indenfor.
Cream afholdes for 17. år i træk af headhunterfirmaet The Talent Business, og dét, der især gør konkurrencen så attraktiv, er dommerpanelet: 40 topkreative fra bureauer som Droga5, Wieden+Kennedy, 72&Sunny og Google Creative Lab.
De udvælger 20 mapper – i år blandt 125 indsendte af slagsen – som i september vil blive præsenteret for en typisk tætpækket crowd i London. BBH og Grey har været blandt værterne for mappe-præsentationen, som 600 branchefolk var inviteret med til sidste år. I år foregår det hos Ogilvy London den 15. september.
De fremtrædende skoler inden for kreativitet har fået øje på Cream – det gælder Hyper Island, Miami Ad School, Berghs og School of Communication Arts … samt ikke at forglemme Kreativ Kommunikation, DMJX, som har hele 8 studerende fordelt på 4 mapper med blandt de udvalgte 20:
- Eva Ebbensgaard og August Laustsen – har netop afsluttet uddannelsen. Er flerdobbelte vinder af DIA Future.
- Jesper Wendelbo og Andreas Green Lorentzen – har netop afsluttet uddannelsen. Shortlistet i Future Lions 2014 og pencil-vinder ved D&AD’s ungdomskonkurrence 2015.
- Thorbjørn Kragh Liljegren og Christine Jensen – snart 3. års-studerende på KK. Blev shortlistet ved Future Lions i år, og Thorbjørn var med i teamet, der nåede semifianlen i Doritos ‘Crash The Superbowl’.
- Cecilie Jelstrup Larsen og Marie Christine Frederiksen – snart 3. års-studerende på KK. Vandt pencils ved D&ADs ungdomskonkurrence i foråret.
Også sidste år blev mapper fra 4 teams fra Kreativ Kommunikation hædret med en plads ved Cream. Det gav praktikpladser hos Leonardo New Yorik og JWT og Razorfish i London, og sidste års mappe-dyr er i dag at finde hos blandt andre Colenso BBDO Auckland og Robert/Boisen & Like-minded.
Jesper Hansen, faglig leder på Kreativ Kommunikation på DMJX, udtrykker sin stolthed over dette års Cream-vindere således:
“Vi er naturligvis ellevilde, men også ydmyge. At vores lille studieretning med 24 studerende pr. årgang kan konkurrere med skoler, der har flere tusinde studerende, siger mig, at vores tilgang til kreativitet og undervisning er helt rigtig.”
Han tilføjer:
“Anerkendelsen fra Cream og de internationale kreative er et enormt skulderklap – og en invitation. Men jeg håber faktisk, at danske bureauer – og dansk erhvervsliv i det hele taget – er klar til at tage dem ind og udnytte deres store potentiale.