Carlsberg vil lære kunderne at kende – digitalt

Zandra Damsgaard

Hos bryggeriet spiller digital markedsføring en stadig større rolle i forhold til at blive klogere på kunderne og agere efter det.

Digitale medier fylder stadig mere i Carlsbergs markedsføring. Med kunder i hele verden og alle samfundslag er bryggerigigantens jagt på viden om forbrugerne en evigt igangværende proces, i hvilken digitale medier spiller en betydelig rolle.

”Vores udfordring er på tværs af alle markeder at forstå, hvem vores kunder er og hvilke indkøbsmønstre de har. Vi skal være vanvittigt dygtige til at skaffe os indsigt i forbrugerne og deres data og så bruge de data til at træffe markedsføringsmæssige beslutninger. Vi skal ikke bare nå kunderne – vi skal etablere en meningsfuld forbindelse med dem ved at være mere relevante,” siger Daria Radota Rasmussen, som er Digital & Media Direktør i Carlsberg.

Virksomheden hylder ifølge Daria Radota Rasmussen en holistisk tilgang, hvor digitale kanaler komplementerer de traditionelle, og hvor man formår at bruge data til at skabe værdi og konkurrencemæssige fordele.

”Tænk bare, hver uge afsætter vi 300.000 digitale spor på internettet i form af persondata. Det er data, som vi kan indsamle og bruge til vores konkurrencemæssige fordel, som er nyttige i forhold til at lægge mediebudget og som ikke mindst bygger bro til forbrugerne,” siger hun.

Digital markedsføring giver således ifølge Daria Radota Rasmussen Carlsberg en unik mulighed for at lære mere om sine forbrugere og kunder.

”At vide hvem vores kunder er, giver os en bedre indsigt i, hvad de ønsker sig af os, hvordan vi når dem og hvordan engagerer dem. Hvis vi kan forstå hvad de laver, hvordan og hvornår, kan få den stærkeste viden overhovedet, nemlig hvorfor de gør det. Det er nøglen til at skabe engagement, fastholdelse og salg,” fastslår hun.

Carlsberg har pr. 1. oktober 2016 styrket den digitale markedsføring med ansættelsen af Janus Hautop fra IUM. Se en særskilt artikel.