Saxo Bank fylder 25 år næste år – gammel nok til at fortælle sin historie og voksen nok til at tage lead-rollen i sin markedsføring.
Det er netop, hvad man ser i en kampagne, der har fået dansk premiere. Der er tale om en global kampagne, som udkom i september – men med et særligt dansk twist, både hvad angår indhold og kanalvalg.
”Vi ansatte Kasper Sierslev som Head of Creative til at opbygge vores inhousemodel. Det er første gang, at vi udelukkende selv har udviklet og eksekveret en kampagne. Det er samtidig den største Saxo Bank-kampagne i Danmark i flere år,” siger Nanna Baht-Hagen, der er Head of Brand & Content i Saxo Bank.
Også på indholdssiden markerer det aktuelle fremstød forandringer i kommunikationen:
”Det er også første gang, at vi fortæller Saxo Banks historie i en kampagne. Vi har tidligere været stærkt taktiske og konkret produktmarkedsførende,” siger Nanna Baht-Hagen.
Det historiefortællende element bæres igennem på tv og social – samt på print, hvilket er usædvanligt for den i udtalt grad digitalt funderede bank:
”Print er et særligt dansk twist – en add-on. Det er efterhånden usædvanligt at bruge print i det hele taget, og det hører decideret til undtagelsen hos os. Men Saxo Bank i Danmark er noget særligt, fordi du her har muligheden for højere grad af personlig betjening i banken, og vi kan tilbyde et komplet udbud af traditionelle bankservices til vores danske kunder. Denne del af historien – sammen med den teknologiske side – fortæller vi også på print,” siger Nanna Baht-Hagen.
Saxo Bank har i forbindelse med kampagnen udviklet koncept-ideen ’Let’s change the way we invest’ – og på dansk ’Lad os sammen forandre måden, vi investerer’.
”For nogle år siden ville vi nok have sagt ‘trade’ i stedet for ‘invest’, men sidstnævnte favner en bredere målgruppe og udtrykker også bredden i vores produktportefølje. På dansk er vi bevidst om både at bruge ordene vi og sammen. Vi leverer en del teknologi, som kan gøre det lettere for dig at investere,” siger Nanna Baht-Hagen.