Bureauchef: Jeg er en bedre bureauleder af at have været ude i et marketingjob

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Helle Hessel har været bureauchef hos kommunikationsbureauet Perfekta PR i omkring fire år. Før det har hun været 12 år på kundesiden.

Hvad er fordelen ved at arbejde på bureau i forhold til at arbejde i en virksomhed? Og er man bedre til sit arbejde på bureau, når man også har været på kundesiden?

Det vil bureauchef hos Perfekta PR Helle Hessel godt svare på:

”Jeg tror faktisk, at jeg er en bedre bureauleder af at have været ude i et marketingjob. Jeg har en bedre forståelse for kunderne, fordi jeg selv har været der. Jeg ved, hvilke krav, jeg selv ville stille som kunde. Kunden har valgt at lægge opgaverne ud, for at slippe for at stå med alle problemerne selv. Og det har jeg stor forståelse for, at vi skal leve op til.”

Hun fortsætter:

”Jeg kan godt se nu, hvor irriterende jeg nogle gange har været i min globalle rolle på hovedkontoret. Det er godt at prøve forskellige jobfunktioner og brancher og se tingene fra forskellige sider. Og uanset om man går den ene eller anden vej, ser jeg det som en styrke, at man har prøvet både at være på bureau og i en virksomhed.”

Det var ikke fordi, at Helle Hessel troede, at græsset var mere eller mindre grønt på den anden side. Og det var måske lidt af en tilfældighed, at hun endte på et bureau efter først knap fem år som marketing projektleder i Grundfos Management og derefter en stilling som marketingchef hos Volvo Danmark i syv et halvt år.

Faktisk havde hun slet ikke tænkt i nogen bureauretning, men da hun blev sagt op hos Volvo i forbindelse med, at hendes stilling blev nedlagt, fik hun tid til at tænke over, hvad hun nu ville.

”Efter 12 år i meget store virksomheder, er det rart at komme til et lille sted, hvor der bliver taget hurtige beslutninger, og der ikke eksisterer procestyranni,” siger Helle Hessel og bruger som eksempel, at hun blev ringet op på vej hjem fra første samtale hos Perfekta PR, om hun kunne komme ind til samtale nr. to.

På spørgsmålet om forskellen på at arbejde som marketingchef og på bureau, siger Helle Hessel indledningsvis, at summen af problemerne er de samme. Hun uddyber:

”Det handler om at finde det sted, hvor du synes, at der er flere fordele end ulemper.”

Det, hun især noterer sig, der er godt ved at arbejde på et lille bureau, er at der er fokus på kerneydelserne: markedsføring og kommunikation, og at alle trækker i samme retning.

”Der er stort fokus på det faglige her, og så synes jeg, at der er en holdånd, som godt kan blive forstyrret i store virksomheder, der ofte stadig kan bære præg af silotænkning og forskellige KPI’er.”

Men der var selvfølgelig også fordele ved at være på virksomhedssiden, ellers havde Helle Hessel nok ikke blevet der i så mange år.

”Jeg kunne godt lide, at jeg fik lov at prøve kræfter med mange forskellige ting fx fra brochurer til kunderejser til messer. Jeg kunne også godt lide at sidde med i ledergruppen og få en større forståelse for alle aspekter af forretningen, og så er det selvfølgelig også en fordel, at man kan følge indsatserne hele vejen og helt til dørs.”

Masser af deadlines og mails som marketingchef

Måske overraskende synes Helle Hessel, at det var langt værre med deadlines og mails om aftenen i de virksomheder, hun har arbejdet i, end hun oplever på bureauet.

”Deadlines og mails på alle tider af døgnet var langt værre i mine marketingjob, især da jeg havde en global rolle. I vores arbejde på bureauet har vi en løbende dialog med kunderne, og vi har heldigvis sjældent kunder, der kommer med opgaver i allersidste øjeblik. Vores kunder er generelt meget fair og ordentlige.”

Hun kan dog godt mærke, at når man arbejder et lille sted, er der stor afhængighed af de enkelte medarbejdere.

”Det er sværere at have en off day eller slække på leverancerne uanset omstændighederne, når vi ikke er flere.”

Det var et mellemlederjob på den værst tænkelige måde

Som bureauchef er hun daglig leder for bureauets 14 ansatte samtidig med, at hun er senior rådgiver på flere af kunderne. Og så skal hun samarbejde med sin chef, Jens Flinker Nørgård, der både er stifter, ejer og adm. direktør i bureauet.

Giver det udfordringer at du nu er et sted, hvor ejeren selv er en del af ledelsen, som det i øvrigt ofte er på bureauer?

”Da Jens tilbød mig jobbet som bureauchef, tænkte jeg, at det var et mellemlederjob på den værst tænkelige måde og så sagde jeg ja,” svarer Helle Hessel smilende. Hun fortsætter:

”Udfordringen med en ejerleder, er at der på godt og ondt er en stor passion fra vedkommendes side. Men jeg tror, at det er en klog beslutning at lægge et ekstra ledelseslag ind, så han kan koncentrere sig om det han er god til, nemlig at være ude hos kunderne, og så tager jeg mig af medarbejderne. Vi komplementerer hinanden godt, men vi kan da også sagtens være uenige. Det er der heldigvis et rum for.”