TikTok opfylder ikke DigitalServices Act (DSA). Det har EU-Kommissionen for nylig informeret TikTok om i et brev, hvor man påpeger, at virksomheden ikke offentliggør sit annoncearkiv, så forskere og samfundet generelt kan opdage bl.a. svindelannoncer, trusselskampagner samt falske annoncer, fx. også ifm. politiske valg.
TikTok leverer hverken de nødvendige oplysninger om indholdet af annoncerne, om de brugere der er målrettet annoncerne, eller hvem der har betalt for annoncerne. Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.
Når TikTok har haft mulighed for at forsvare sig, og hvis Kommissionen står fast på overtrædelsen, kan TikTok risikere en bøde på op til 6 pct. af virksomhedens årlige globale omsætning.
Baggrund for Kommissionens henvendelse til TikTok
Den 19. februar 2024 åbnede Kommissionen en formel procedure for at vurdere, om TikTok muligvis har overtrådt Digital Services Act. Ud over gennemsigtighed i annoncering omfatter proceduren også de negative virkninger, der stammer fra designet af TikToks algoritmiske systemer (såsom kaninhul-effekter og adfærdsafhængighed), aldersbekræftelse, forpligtelsen til at sikre et højt niveau af privatliv, sikkerhed og beskyttelse for mindreårige samt dataadgang for forskere, skriver EU i pressemeddelelsen.