“Tomrummet, du efterlader, fylder alt”. Sådan lyder budskabet i en ny kampagne, som skal forebygge selvmord.
Ogilvy står bag kampagnen, der lanceres med en presseindsats fra OgilvyPR for at nå bredt ud samt kreativt arbejde fra Ogilvy – begge dele pro bono.
Afsenderen er Livslinjen, som med kampagnen vil gøre op med en udbredt misforståelse blandt selvmordstruede. Nemlig at de gør deres pårørende en tjeneste ved at tage deres eget liv og ’befri’ dem fra deres bekymringer.
Gennem annoncer – bl.a. gratis outdoor hos Citrus Medier og OBI Media, samt et boost på Meta og en betalt annonce i Berlingske – fortæller tre anonyme efterladte til selvmord igennem billeder, om det massive tomrum, der er opstået efter de har mistet. Et tomrum som mange med selvmordstanker ikke er opmærksomme på.
De efterladte oplever et altomsluttende tomrum og en livslang sorg, som de ofte må bære alene på grund af det tabu, der stadig omgiver selvmord. Det kender radiovært Anders Bøtter, der mistede sin mor, og journalist Iben Maria Zeuthen, der mistede en nær ven, alt til. Begge ønsker at være med til at nedbryde tabuet og har lagt et opslag om kampagnen på Youtube.
”Vi ved, at der er en udpræget opfattelse af at være ’en belastning’ for sine omgivelser, når man har selvmordstanker og har brug for hjælp, men når vi taler med de efterladte, er historien en helt anden. De ville om noget rigtig gerne have haft en mulighed for at hjælpe den, de havde kært og gjort dem opmærksom på, hvor meget de betød for dem,” siger direktør ved Livslinien, Kristen Toft.
Kampagnen, der lanceres på den internationale mærkedag for selvmordsforebyggelse 10. september, består desuden af en film, produceret af Hogarth (Copenhagen), instrueret af Adam Benjamin Mikkelsen og DOP Danijel Bogdanic. Den er optaget hos tre forskellige efterladte. Dertil kommer SoMe posts samt et kampagnesite med bl.a. interviews med Anders Bøtter og Iben Maria Zeuthen.
Desuden arbejder OgilvyPR på at få flere mediedonationer, så budskabet kan nå så mange danskere som muligt.
Baggrund for kampagnen
Seneste opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at der var 528 selvmord i 2023. Det er mere end tre gange så mange, som der dør i trafikken. Yderligere forsøger omkring 10.000 mennesker hvert år at tage sit eget liv. Det estimeres, at der i gennemsnit er fem personer helt tæt på, der bliver berørt, hver gang et selvmord eller et selvmordsforsøg finder sted.
Kampagnefilm af Hogarth (Copenhagen):
Youtube-opslag af Anders Bøtter
Youtube-opslag af Iben Maria Zeuthen: