Forbrugerombudsmanden slår ned på tomme mærker

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Mindst 97 hjemmesider har brugt mærker uden reelt indhold. Ifølge Forbrugerombudsmanden er der tale om vildledende markedsføring.

Mindst 97 hjemmesider har markedsført sig med mærker uden reelt indhold. Det er greenwashing, vurderer Forbrugerombudsmanden.

Bag mærkerne står virksomheden Makeitmedia, som har opbygget en forretning omkring salg af mærker inden for bl.a. CSR, sundt arbejdsmiljø, CO₂, stop papirspild og andre områder, der kunne få forbrugerne til at tro, at de pågældende hjemmesider skilte sig positivt ud fra konkurrenterne.

Ifølge Forbrugerombudsmanden var det dog ikke tilfældet. Der var ingen krav til brugen af mærkerne, som typisk bestod af en kort tekst og et farvesymbol – eksempelvis en jordklode eller et blad.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen, der tog sagen op efter en klage over CSR-mærket, siger i en pressemeddelelse:

”Et mærke må aldrig bare være varm luft. Når et firma sælger mærker til andre virksomheder, skal der være reelle kriterier for- og kontrol med – brugen af mærket. Vi har derfor indskærpet reglerne overfor makeitmedia og minder generelt virksomhederne om, at markedsføring med eksempelvis miljømærker forpligter.”