Radius CPH tilpasser sig en mere omskiftelig virkelighed

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Transformationsopgaver med korte deadlines presser planlægningen. Bureauet satser på fleksibilitet og bredere kompetencer.

Uforudsigelighed er visse steder i bureaubranchen blevet et grundvilkår – også for kommunikationsbureauer. Hos Radius CPH mærker man tydeligt, at kundernes verden er mere omskiftelig, og det skaber behofor hurtig omstilling.

”Lige nu oplever vi det som en fordel for vores forretning, men vi er klar over, at alle kan blive ramt på sigt. Derfor læner vi os ikke tilbage men frem,” siger CEO Nicolai Taudorf Andersen.

Opgaver kommer ofte med kort varsel. Det gælder især det som Nicolaj Taudorf Andersen kalder transformationsopgaver.

”Det er opgaver, som skal løses mere som managementkonsulentopgaver med fokus, metode og betydelig bemanding bestående af forskellige kompetencer – herunder analyse- og strategikompetencer samt både eksterne, interne og finansielle kommunikationskompetencer,” forklarer Nicolai Taudorf Andersen.

Travlhed hos medarbejderne og freelancere løser udfordringen

Den korte tidshorisont og behovet for mange kompetencer gør det vanskeligt at fastlægge den rette faste bemanding. Radius CPH løser det med cirka 35 medarbejdere, der løber lidt stærkere op til jul og det ser ud til, at tempoet fortsætter efter jul. Desuden bruges freelancere, der tidligere har været ansat i virksomheden.

”De har specialiserede kompetencer til at løse transformationsopgaverne, og så kender de os godt, siger Nicolai Taudorf Andersen.

Bag beslutningerne ligger et princip om, at bemandingen skal give plads til, at både virksomheden, medarbejderne og kunderne udvikler sig. 

”Det kan vi ikke, hvis nogle medarbejdere ikke har nok at lave – eller hvis priserne inden for et givent område bliver urealistisk lave,” siger Nicolai Taudorf Andersen.

Netop lave priser ved offentlige udbud fik Radius CPH til at trække sig fra det marked. Det betød en tilpasning af medarbejderstaben og en overgang til freelancekontrakter for kreative medarbejdere.

”Vi havde opbygget kompetencer til det offentlige marked, men måtte sige farvel til kolleger for halvandet år siden.”

Opgaver har skiftet karakter

Opgaverne har også ændret sig. Hos Radius ser man færre opgaver inden for markedskommunikation, men flere inden for corporate kommunikation, herunder strategi, optimering, krisehåndtering og public affairs.

”Det flugter nogenlunde den globale udvikling og har ændret vores organisation de seneste tre år. Vi har bl.a. ansat flere inden for public affairs og corporate kommunikation,” siger Nicolaj Taudorf Andersen.