Plant er gået konkurs

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Adm.dir. Martin Schultz mener, at man var endt i et mellem-segment, der gjorde det svært at konkurrere.

Efter 11 år på det digitale bureaumarked har Plant Aps måttet indgive konkursbegæring.

Bureauet havde i 2015 et underskud på kr. 345.000, men formåede ellers i 2016 at ende på stort set 0 (32.795 kr.).

Martin Schultz, adm. dir. i Plant fortæller om baggrunden for konkursen:

”Vi har haft mange gode år og der er jo egentlig nok digitale opgaver derude, men der er også rigtig stor konkurrence på området. Selvom vi har haft ambitioner, har vi ikke været dygtige nok til at blive et stort bureau. Vi er endt i et mellem-segment og det er farligt; det er jo også det man lærer på CBS. Med et team på omkring 15 personer har vi været for store til de små projekter og for små til de store”, siger Martin Schultz.

I sensommeren 2016 prøvede Plant ellers med en ny strategi og en ny partner. Christian Meldgaard kom til fra TwentyThree og man ville fokusere på branded utilities og digitale services. Martin Schultz nævnte dengang:

”Vi vil være en del af den digitale transformation, der er i gang, hvor både virksomheder og privatpersoner bruger flere og flere digitale værktøjer i hverdagen. Samtidig vil vi gerne komme tættere på virksomhedernes forretning ved bl.a. at tage del i produktudviklingen.”

Men omstillingen er ikke gået hurtigt nok og der er ikke kommet så mange opgaver ind, som man havde forventet. Nu er det så slut.

Martin Schultz vil gerne have lov til at pointere to ting:

”Det er os selv, der har begæret virksomheden konkurs, og vi er rigtig kede af, at vi ender med at skylde penge væk overhovedet, men generelt vil jeg mene, at vi været meget økonomisk ansvarlige og at vi har gjort et kæmpe arbejde for at gøre alting så ordentligt som muligt overfor medarbejdere, kunder og leverandører”.

Den anden ting handler om at sætte et aftryk i branchen, som Plant har gjort med bl.a. deres arrangement til DHL løbet og DIA Future (nu ”Diamanten Future”).

Fire år i træk arrangerede Plant et ”Agency & Tech” bureautelt til DHL, hvor man sidste år nåede op på 400 deltagere fra 27 bureauer og tech start-ups. I 2010 tog Martin Schultz og Plant initiativ til DIA Future, hvor unge studerende konkurrerede ved Danish Internet Awards. Baggrunden var, at de eksisterende danske ungdomspriser ikke havde en digital agenda.

Martin Schultz har også været aktive i juryarbejdet i størstedelen af Danish Internet Awards og Danish Digital Awards leveår, samt i bestyrelsen for ADDA (Association of Danish Digital Agencies) og efterfølgende i IT Branchens UX-udvalg.

”Jeg føler, at vi har lavet et større aftryk på branchen end vores størrelse har berettiget os til og det er vi stolte af. Samtidig har det været sjovt, at udvikle en masse fede løsninger for vores kunder gennem årene”, siger Martin Schultz.

Bureauet har nogle enkelte projekter, der skal afsluttes og så skal Plants designere, udviklere, projektledere og de to partnere ud at finde nye udfordringer – sikkert fortsat inden for den digitale verden. Kontorlokalerne skal også snarest finde en ny ejermand.