Erik Clausen: Facebook er det nye rum til gadegøgl

Peter Engholm
25@mail.dk

Tre små film på Facebook er med til at markedsføre ”Frihed på prøve”, men instruktøren og gøgleren vil bruge den – for ham – nye kanal til mere. Se filmene her.

68-årige Erik Clausen skulle lige vænne sig til Facebook og YouTube … det tog en måneds tid. Måske var det vendingen “sociale medier”, der tiltalte den gamle klassekamp-aktivist.

I begyndelsen af maj gjorde Clausen sin entré på YouTube – i en maskinstormer-agtig tilgang, der kan ses her – og nu har instruktøren, takket være “spark bagi fra unge kolleger”, fået mediet ind under huden.

I første omgang er tre korte film lagt ud – alle som et led i markedsføringen af “Frihed på prøve”, som får premiere i denne uge.

“Gamle gadegøgl og Facebook minder om hinanden. Her er en umiddelbarhed og en åbenhed – og samtidig risikerer du at få én på snuden. Det er lige mig. Og så er det medie, der på ingen måde er prestige i,” siger Erik Clausen til Bureaubiz.

Han finder mediet velegnet til de små korte film, der er hans måde at gøre op med den sædvanlige markedsføring af spillefilm.

“Op til en premiere bliver instruktører mere og mere selvhøjtidelige. Så sidder de der og taler om fobier, depressioner og skilsmisser. Vi skal tage lidt mere gas på os selv. Jeg pønser lidt på at interviewe mig selv i en film, hvor jeg både spiller rollen som selvhøjtidelig instruktør og en interviewer a la Braad Thomsen,” siger Erik Clausen.

Facebook-filmene lægges ind i det omfang, at ideerne opstår. Og det gør de løbende. Det er nemlig ikke meningen, at siden skal sygne hen, så snart den aktuelle film har spillet sig ud i biograferne.

“Der kommer flere gøglerfilm. Facebook er en ny legeplads, og når jeg gerne vil efterprøve det, så er det også fordi, at vi leger for lidt,” siger Erik Clausen.

De tre film kan ses på Facebook og på YouTube.