Oplevelsesbureau strammede ballerne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Markedet har ændret sig. Det betød faldende omsætning – men stigende indtjening for 3rd Dimension.

Man kan ikke karakterisere det som en god nyhed, at realisere en faldende omsætning, som 3rd Dimension, der ser sig selv om et oplevelsesbureau, måtte i det seneste regnskabsår.

På den anden side er det ikke svært at finde positive tal i regnskabet, og derfor fortæller det mere en historie om en forretningsmodel, der er blevet ændret.

“Sådan som vi ser det, så har virksomhederne i forbindelse med finanskrisen skåret ned på eller insourcet en række aktiviteter. Men det har ikke kun været et spørgsmål om besparelser. Vi mener, der er tale om en mere permanent ændring af markedet, hvor man klarer en række opgaver inden for f.eks. taktisk kommunikation selv, og derfor er vores aktivitet flyttet mere over på en tungere rådgivning omkring strategi og forretningsudvikling,” siger direktør og partner i 3rd Dimension, Claus Sneppen og tilføjer:

“Det er selvfølgelig ikke et mål at blive mindre, men vores fokus er først og fremmest om vi kan levere de ydelser, der efterspørges”

Udviklingen i retning af tungere rådgivning kan man bl.a. aflæse i en solid stigning i bruttoavance pr. medarbejder samt en pæn stigning i den gennemsnitlige personaleomkostning.

Opgaverne skal i højere grad løses af senior rådgivere – og dermed dyrere medarbejdere.

Bureauet er bl.a. kendt fra arbejde med Postens Direct Marketing dag, men Claus sneppen vil ikke karakterisere 3rd Dimension som et eventbureau.

“Mødet er selvfølgelig et af de kontaktpunkter, som vi arbejder med, men vi ser det bredere. Mødet er kun et af de kontaktpunkter, som vi arbejder med, og det er vigtigt at se det i en sammenhæng. Mødet er et dyrt kontaktpunkt – og ofte også for dyrt, hvis det er enkeltstående,” siger Claus Sneppen og tilføjer, at et oplevelsesbureau er en mere relevant betegnelse.

Nøgletal for 3rd Dimension

  • Bruttoavancen 6,2 mio. kr. -8,2 pct,.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,033 mio. kr. +21,6 pct.
  • Lønandel 66,6 (75)
  • Resultat af primær drift +0,851 mio. kr. +1367,2 pct.

    Bruttoavance er estimeret af Bureaubiz