For ikke så mange år siden var reklamebureauet Allright en hyggelig nebengeschäft for Jakob Blom. Den tidligere Bates-kreative og -partner med bl.a. DSBs Harry i bagagen tjente i stedet for gode penge på ejendomsmarkedet ved at bygge og istandsætte huse.
Men lige så sjovt ejendomsmarkedet kunne være – lige så giftigt kunne det også være. Man skal ikke læse mange aviser for at se historier om store konkurser forårsaget af nedturen på ejendomsmarkedet.
Helt så galt er det ikke gået for Jakob Blom, og det kan han bl.a. takke sin lille nebengeschäft for.
“Uden bureauet tror jeg, at jeg nok var væltet,” siger Jakob Blom.
Nu er han så igen blevet bureaumand på fuld tid og er i gang med at bygge Allright Agency op. Og det går godt, fortæller han – men skyggen fra hans tidligere projekter er dog ikke væk.
Ejendomsselskabet og bureauet er vævet sammen, og derfor har han måttet etablere en betalingsordning med kreditorerne.
Den gode nyhed er, at bureauet har potentialet til at løse dårligdommene i ejendomsselskabet.
Den dårlige for ham er, at en succesfuld drift af bureauet i de næste par år først og fremmest vil tilfalde en række kreditorer.
“Jo, men jeg skal ikke klage, og samtidig er det blevet sjovt at gå på arbejde,” siger Jakob Blom med henblik på den gruppe han har fået samlet omkring sig.
“Vores kundeliste er meget præget af fashion og food, og vi er meget style og designorienteret. Bureauet søger at tage det bedste fra design-verdenen og det bedste fra reklameverdenen. Det er kunder og opgaver, der ligger godt til mange unge mennesker, som går op i stil. Det kræver noget mere styring fra sådan en som mig, men det er utroligt sjovt , for der er virkelig meget gejst i de unge,” siger Jakob Blom.
Han konstaterer desuden, at der faktisk er en linje i forløbet. Han føler ikke, han blot er blevet tvunget til at sadle om.
“Ud over mad og mode har jeg altid været meget interesseret i design og indretning. Det foldede jeg så ud igennem ejendomsprojekter, og nu folder jeg det så ud igennem bureauet,” siger Jakob Blom – som dog ikke er bleg for et par afstikkere. F.eks. står Biva på kundelisten, og netop i denne tid er en serie på en lang række film begyndt at køre.
Der er nu fem faste folk i bureauet og en gruppe på fem free-lancere, der kommer fast, men har en anden afregning.
Der var en god vækst fra 2009 til 2010 og et fornuftigt overskud. Bruttoavancen voksede med 33,7 pct. til 3,655 mio. kr. og overskuddet faldt godt nok med knap 20 pct. – men det blev dog til et pænt plus på ca. 700.000 kr.
Det hænger bl.a. sammen med nogle ekstraordinære omkostninger, men giver under alle omstændigheder en overskudsgrad på knap 20, hvilket er et højt niveau.
Allright Agencys kundeliste omfatter bl.a.:
- Agnes Cupcakes
- Biva
- Bjørn Borg
- Cofoco
- Copenhagen Food
- Dalgaard Supermarked
- Junk de Luxe
- Kristensen du Nord
- Lagkagehuset
- Politikken Forlag
- Scandia Housing
- SOS sportswear
- Taste of Tokyo
- Vero Moda