Ung dansk iværksætter håber på verdensomspændendende reklameeventyr

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om ny reklameopfindelse hos dansk iværksætter. Om hvordan man får mænd med på shoppetur. Samt om liberalisering af spille-markedet, der glæder både udbydere og medier.

Tilbage i 2005 sad den iranskfødte, danske multimediedesigner, Babak Taherloo i Londons Underground og undrede sig over, hvorfor reklamerne nødvendigvis skulle stoppe, når toget forlod perronen.

Det er jo nemt og bekvemt for passagerer at sidde og kigge på reklamer i toget, tænkte han og overvejede om det ikke var muligt at lave en løsning, hvor reklamerne fulgte toget i stedet for at hænge fast på væggen på stationen.

Nu er Babak Taherloo ved at søge patent på opfindelsen både i USA og Europa, og han håber at kunne sælge konceptet til verdens største metroselskaber samt til reklame- og mediebureauer.

Og han er allerede i dialog med flere metroselskaber i Europa samt på nippet til at få en aftale med en metro-operatør i Californien.

Også Metro Service i Danmark er han i dialog med, men marketingchef Mikkel Strøjer vil ikke sige om selskabet er interesseret i at implementere den nye reklameteknologi:

“Som udgangspunkt er vi jo altid interesseret i at udvikle vores produkt og metrotunnellerne udgør en fantastisk medieflade, men vi skal se en mere konkret business-case før vi kan vurdere om netop denne teknologi giver mening for os”

Babak Taherloo, der fik hjælp af sin far – der har en baggrund som produktionstekniker hos chip-producenten Intel – til at udvikle teknologien bag Echo Light System, tilbyder de potentielle kunder at opsætte teknologien gratis mod at få en tocifret procentdel af reklameomsætningen.

I København alene vurderer Babak Taherloo at kunne skabe en omsætning på 25 mio. kroner om året (Børsen, p. 46-47).

Sådan får man mænd med på shoppetur

For de fleste mænd er shopping noget der skal overstås. Engelske Saintsbury’s og svenske Ikea har fundet på to metoder, til at holde lidt længere på mændene:

Først Saintsbury’s: De har indkøbt indkøbsvogne med indbyggede Ipads, der viser sportsprogrammer og live-tv. Men da det jo kan distrahere mændene i deres vandren-rundt i stormagasinet, har de installeret en indbygget sensor, så mændene ikke støder ind i andre vogne.

Hos Ikea er tanken, at mændene skal pacificeres, mens kvinderne handler. Derfor har de – udover deres sædvanlige legeareal til børn, også skabt et frirum til mænd. Hos Ikea i Sydney kan mændene parkeres i “Manland”, der udover gratis hotdogs også tilbyder Xbox og masser af sport på tv (Berlingske Nyhedsmagasin, p. 50).

Spille-liberalisering skaber glæde hos både spil-udbydere og medier

EU-kommissionens liberalisering af den danske spillelov betyder, at det udenlandske Betsafe nu kan igangsætte en større annoncekampagne. Hidtil har det været ulovligt for udenlandske bettingfirmaer at reklamere i Danmark.

Ifølge Mediawatch vil Betsafe satse stort marketingmæssigt i Danmark og det vil i høj grad være TV2, som får en fordel ud af det.

Udover at TV2 vil kunne indkassere reklamekroner fra spilleudbydere, vil også de danske dagblade indkassere flere annoncekroner fra spilfirmaer.

Ekstra-Bladet nøjes ikke med annoncekronerne, de overvejer selv at gå ind på spil-markedet:

“Vi overvejer , om vi selv skal søge licens til at drive spil. Vi har ikke lagt os helt fast endnu og har heller ikke afklaret, om vi i givet fald skal engagere os i betting, kasino eller begge dele”, siger marketingdirektør Thomas Rydberg.

Også Danske Spil er glade for liberaliseringen. De får nu mulighed for at tilbyde kasino og poker over nettet (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 13 og Berlingske Business, p. 8).